Live-CD, vain keikoilta

Jo näin pian tuli monta kysymystä siitä että miksi vain rajoitettu painos live-CD:stä ja että mistä sitä saa jos ei pääse ostamaan keikalta.

Sipe vastaa kesken uusien levyjen kansien teon:

”Tämä levy on Apulanta -yhtyeen kädenojennus ja kiitos faneille. Niille faneille jotka käyvät keikoillamme. Siis sitä voi ostaa vain keikoilta. Tästä levystä haluttiin tehdä keräilykappale; sellainen jonka jokainen haluaa omistaa ja jonka fani voi pahan rahapulan yllättäessä myydä hyvään hintaan. Hintaesimerkkinä legendaarista ’Tuttu TV:stä’-levyä tehtiin aikoinaan sama 1000 kpl kuin tätäkin tulevaa levyä, ja olen nähnyt siitä maksettavan nykyään jopa tuhat markkaa. Kuitenkin ’Lavuaarista’ maksaa keikoilta ostettaessa saman 89mk kuin meidän muutkin levymme kaupoissa. Hamstrauksen estämiseksi sitä myydään vain yksi kappale/naama (hyvällä selityksellä toinenkin).”

Julkaisuja

Huhtikuun alussa ilmestyvät kaksi uutta levyä julkaistaankin erikseen. ”Hallaa”-single ilmestyy ihan normaalisti singlenä kauppoihin 9.4., mutta ”Lavuaarista”-liveCD ei tulekaan koskaan kauppoihin vaan siitä otetaan pieni rajoitettu painos ja sitä myydään ainoastaan keikoilla 9.4. lähtien.

10.3.1999

No pääsipäs tässä taas aikaa vierähtämään kokonainen kuukausi ilman mainittavia päivityksiä. Jotain pientä täällä kyllä muuttuu näiden ilmoitettujenkin päivitysten lisäksi, kuten tuo fanisivujen linkkilista. Mutta siis nyt on päivitetty uutisia (mm. UUSI LEVY JA VIDEO!) ja keikkakalenteri.

Uutisia!

Apulannan kevättauko on päättymäisillään. Kiertue alkaa 1.4. Turusta.

Huhtikuun alussa ilmestyy uusi levy! Levyn nimi on ”Lavuaarista” ja se sisältää kaksi CD-levyä. Toisella on 15 livebiisiä ja toinen on ”Hallaa” -niminen EP-levy, jolla on ”Hallaa” -biisin lisäksi kolme uutta kappaletta. Kaksoislevyn hinta on tuttua ja turvallista Levy-yhtiö tasoa, eli alle 90mk:lla pitäisi saada.

Toukokuun alussa taas ilmestyy Apulannan toinen myyntivideo, nimeltään ”Tohtori Halla ja mustempi hevonen”. Tämä tuote sisältää videot ”Hallaa” ja ”0010” sekä lisäksi haastatteluja ja reportaasin ”Hallaa” -videon tekemisestä.

Eikä tämä vielä tähän loppunut, vaan kevään kiertueella löydät myyntipöydältä myös uuden paita- ja julistemalliston. Sieltä löydät myös yllämainitut audio- ja audiovisuaaliset tuotteet, kunhan ne ensin julkaistaan (eli ihan ensimmäisillä keikoilla levyä ei vielä ole ja video tulee toukokuussa).

Henkilökohtaisuusrintamalta sen verran että Sipe on vihdoinkin palannut ylipitkäksi venyneeltä Amerikan reissultaan Mandyn luota (olisi Sipe kai sinne vielä jäänytkin, ellei olisi ollut kiertueen ja levynteon takia ollut pakko tulla…). Mandy valmistuu hammaslääkäriksi toukokuussa ja tulee sitten koko kesäksi Suomeen.

3.2.1999

Sepi-Karhu toivottaa kaikille Apis-faneille oikein hyvää kevättä ja suuntaa kulkunsa kohti Dominikaanista tasavaltaa.

Slammer 2/99

Sipe

Apulanta trilogian ensimmäinen haastateltava oli rumpali Sipe. Kohtauspaikaksi oli sovittu Heinolan Valentino kahvila, ja aika oli maaliskuinen lauantai-ilta, kello 20.00. Tapaaminen jännitti hieman, sillä vaikka olen asettanut nauhurini jos jonkin näköisen lumilautastaran naaman eteen ilman kummempia paineita, niin nyt tilanne oli toinen. Viereeni istahtaisi hetken kuluttua Suomen suosituimman rockryhmän jäsen, eikä minulla ollut hajuakaan onko Sipe oikeasti rento ja ystävällinen, niin kuin jostain olin lukenut, vai olisiko hänelle sittenkin noussut kusi päähän, kuten ehkä minulle hänen asemassaan… Noin kymmenen minuuttia yli kahdeksan, kahvilaan astelee pienikokoinen nuorimies joka ei ainakaan näytä yhtään pelottavalta. Sipe menee suoraan noutamaan kahvia rankan päivän päätteeksi; Apulanta oli ollut treenaamassa uusia biisejä tulevaa levytystä varten. Sipe saapuu kahvinsa kanssa ja ojentaa kätensä tuttavallisesti; ”Sipe. Joo oli pakko kiirehtii hakemaan sumppia, kun en oo koko päivänä kerinnyt juomaan.” Hetken rupateltuamme ja Slammereitä tutkittuamme painan nauhurini käyntiin ja alan rummuttaa rumpalia kysymyksillä.

Miten Simo Santapukista tuli Sipe, Apulannan rumpali?

Antti (Apulannasta jo poistunut jäsen) ja Toni olivat skulanneet hevimetallia jo pitemmän aikaa, ja ne tarvitsivat rumpalia. Mä olin tuntenut Antin jo kauan, ja yhtenä kauniina iltana ne pyysivät minua soittamaan rumpuja. Se oli kesällä 1991. Ja minähän suostuin saman tien. Silloin musta tuli Apulannan rumpali, mutta mä olin vielä Simo. Sipe nimi tulee… tää on muuten hyvä. Tätä mä en olekaan vielä missään tilittänyt… ensi kertaa julki! Bändillä nimeltä Terveet Kädet on sellainen levy kuin ”Kemi-live 1982”, siinä levyllä jonkun biisien välillä kuuluu kun joku huutaa; ”Sipe! Vitun kyrpä, tuu tänne!” Mähän rippasin siitä heti lempinimen, räkäsen punkbändin livelevyltä. Hyvä homma!

Mä en ollut koskenutkaan rumpuihin ennen sitä. Yhelläkään rumputunnilla en oo ollut. Misfitsin levyjä kuuntelin ja yritin toistaa perässä.

Heti ensimmäisestä illasta lähtien pojat soittivat bändinä. Sipe tosin oli omasta mielestään: ”….aika huono, niin kuin varmaan uskotte. Kyllä siinä se puol vuotta meni ennen kuin opin soittaa tahtii kunnolla.” Nuori rumpali väsyi usein kesken biisin koska oikeaa tekniikkaa ei ollut vielä hallussa.

”Silloin kun ei vielä tiedetty, että musta tulee rumpali, ehdottelin Antin ystävänä bändille nimiä, Napalm Killers oli ainakin yksi ja Frantic Mutilation- eli raivoisa silpominen. Siel oli aika monta tommoista… Misfitsistä digattiin ja b-luokan kauhufilmejä katottiin.”

Sipe ei alku aikoina oppinut Tonia tuntemaan, Antti toimi poikien yhdistävänä lenkkinä.

”Itse asiassa ensimmäinen vuosi Apulannassa meni niin, että mä ja Toni puhuttiin vaan Antille. Minä ja Toni oltiin vähän vieraita toisille.”

Tuukan liittymisestä bändiin ei ollut noihin aikoihin merkkejä ilmassa.

”Tuukkahan oli heinolan pahis. Kyllähän kaikki Tuukan tiesi. Aina perjantaisin kun Temonen tuli torille niin koko tori oli vähän varpaillaan. Sillä oli oikeasti kovan jätkän maine. Se oli näitä heinolan ensimmäisiä skeittaajia. Kyllä mä muistan kun itse nuorempana pelkäsin kun Temonen tuli kaupungille… itse asiassa oon mä nähnyt kun Tuukka hakkas yhen tyypin.”

Sipe ei suuremmin kaipaa noita aikoja ennen suurta menestystä, vaikka tunnustaakin että meno oli paljon rennompaa ja viatonta silloin. Ei ollut kiire mihinkään, paitsi ehkä kuuluisuuteen. ”Aikahan kultaa muistot niin kuin tiedetään. Kyllähän silloin ne negatiiviset hetket oli aivan kuin nytkin. Jos mä ihan suoraan sanon niin en mä kaipaa sitä, että vedetään jossain räkäsessä Semifinaali klubissa jossa on kymmenen ihmistä kattomassa, joista kukaan ei edes diggaa meistä. En mä sitä halua mustata, olihan sekin ihan hienoa aikaa omalla tavallaan.” Sipe ei ota paineita kuuluisuudesta vaan pyrkii olemaan rehellinen itselleen ja muille. Aina kuulemma ”ihan jees olotila” kun ei tarvitse esittää mitään.

Missä sä ensi kerran tajusit, että te olette tulleet kuuluisiksi?

Se oli ihan selkeästi Korialla 16.12.1995. Se oli ensimmäinen keikka jossa oli tuhansia ihmisiä. Ei nyt tuhansia mutta vähän päälle kakstuhatta. Siellä oli eka kertaa oikea fani meininki; sikana nimmarin pyytäjiä, jengi bogoili ja tanssi musiikin tahtiin. Tää ”Mitä kuuluu” oli just tullut ja soinut edellisenä viikolla hirveästi radiossa ja ollut telkkarissa. Se näkyi sitten heti perjantain keikalla.

Sipelle rocktähteys ei tullut yllätyksenä. Hän oli aina uskonut, että jonain päivänä homma kääntyy nousuun jonka huippua ei vieläkään ole näkyvissä.

”Aina mä luotin ja toivoin. Aamulla kun mä heräsin ja katoin peiliin, niin mä tervehdin aina rokkitähtee, vaikka me ei oltu vielä yhtään mitään. Ehkä se on tän jutun pointti, jos uskoo johonkin tarpeeksi ni sen voi saavuttaa.”

Menestys tuo usein kultaa myös rahan muodossa. Aika jolloin raha löysi Apulannan, synnytti legendan nimeltä ”rintatasku”?

Minähän olen aina ollut bändin virallisten asioiden hoitaja, papereiden täyttö, veroilmoitukset jne. Joten oli luonnollista, että minä hain keikkaliksat keikan jälkeen. Mulla oli aina nahkatakki siihen aikaan ja siinä tää rintatasku, jossa oli aika paljon rahaa. Koko aika. Toi raha oli aika hauska homma, mä olen itse ostanut kaikki vaatteeni ja muut neljätoista vuotiaasta lähtien. Olihan meillä keikkoja ennenkin kuin meistä tuli kunnolla kuuluisia. Jengi diggas ja keikkaa riitti, vaikka mitkään lehdet ei meitä huomannutkaan. Himasta ei tarvinnut rahaa pyytää.

Sipe pitää kuuluisuutta mittarina, joka mittaa ketkä ovat oikeasti hyviä ystäviä ja ketkä iskevät puukon selkään heti kun katse kääntyy. Hyvät ystävät säilyy kaikesta tohinasta huolimatta, vaikka aikaa ei kyläilylle paljoa jääkkään. Perskärpäsiäkin tarttuu, mutta silti uusia tuttavia ei aina saa leimata selkääntaputtajiksi. Löytyy myös aidosti mukavia ihmisiä jotka ovat enemmän kiinnostuneita Simo Santapukista, kuin Apulannan Sipestä.

Faneja, jotka lähettävät Sipelle kirjeitä, hän muistaa mm. pitämällä parhaiden kirjeiden sisältä löytyneitä rannekkeita kädessään. Sympaattinen ele, joka varmasti tuo hyvän mielen niille, jotka sattuvat bongaamaan itse punotun nyörinsä idolinsa ranteessa.

Tapaatko usein ihmisiä jotka eivät oikeasti tunnista sua?

En oikeastaan, kyllä mut yleensä tunnetaan, joka johtunee varmaan näistä hiuksista. En tiedä ketään toista, jolla olisi tällainen tukka.

Ehkä erilaisen tukan vuoksi Sipelle pistettiin sukkahousut päähän bändin ekalla videolla, ”Mitä kuuluu”. ”Se harmitti mua ihan sikana. Se taisi olla Tuukan idea, mutta se oli häiriintynyt video muutenkin. Se voi olla, että ne oli juuri hiusten takia mun päässä. Mä en ole jutellut siitä sen jälkeen. Sittemmin me hoksattiin, että ei mitään imagoa kannata rakentaa sen kummemmin. Ollaan mitä ollaan, ja se olkoon meidän imago. Meidän imago on varmaan se, että meillä ei ole mitään imagoa. Tällaisia naapurinpoikia.”

Mikä on sun suosikki biisi soittaa?

Ehdottomasti tää uuden levyn 003, elikkä tämä kadulla on kuoppia. Se on älyttömän kova, aina keikoilla tuntuu, että mä en soita sitä, mä vaan diggailen sitä.

Ottaako sua ikinä pannuun Tonin biisit? Nehän ovat tosi henkilökohtaista tilitystä.

Ei ollenkaan. Mä olen hirveän kiitollinen siitä, että mä saan soittaa Tonin syvimpiä tuntoja. Sehän on tosi hieno homma, että Toni uskoo arat fiiliksensä meidän biiseihin. En mä haluaisikaan soittaa mitään diibadaa musaa. Eihän sellainen ole mistään kotoisin. Toni on kyllä niin kova biisintekijä, että en muista milloin sellaista on Suomessa ollut. Se kyllä ansaitsee kaiken gredun ja kunnian mitä se tästä saa. En pystyis tekee sellaista musaa, enkä usko että kukaan muukaan tällä hetkellä pystyy. Siltä vaan tulee tosta noin.

Onko Toni Apulanta-nimisen valtion diktaattori?

Ei se oikeastaan ole. Meillä on sinänsä demokraattinen systeemi… tai ei demokraattinen, mutta meillä on jokaisella selkeä rooli tässä bändissä. Toni tekee sävellykset ja sanoitukset, se on sen homma eikä niihin ole muilla sanomista. Toisaalta Toni ei tuu mua neuvomaan kun mä teen tilinpäätöksiä tai Apulannan kiertuebudjettia. Eikä minä ja Toni neuvota Tuukkaa videoiden teossa. Sovitus puolella voi olla myös mun tahi Tuukan ideoita. Meille on muotoutunut aika hyvin tällaiset roolit, vaikka me ei olla ikinä edes puhuttu siitä.

Huolestuttaako sua koskaan teidän tulevaisuus? Se että ette enää saisikaan levyjä kaupaksi tai, että välit bändin sisällä olisivat sellaisessa kunnossa, että ei yksinkertaisesti pysty jatkamaan Apulantana?

Viime vuonna toi sisäinen kemia huolestutti aika paljonkin. Vietin unettomia öitä miettien miten saatais meininki paremmaksi. Meil oli huonoa ilmaa bändin sisällä, vaikka me ei sinällään riidelty, niin sen vain aisti. Se ei huoleta, että levyt ei menisi kaupaksi. Sitä mä en usko, vaikka en nyt halua olla ylpeä. Mä luotan jotenkin, että kyllä meidän orkesterille riittää kuulijoita kunhan saadaan sisäisen kemia pysymään kasassa.

Nyt bändin sisällä on hyvä meininki. Sipe on tosi innostunut puhuessaan tulevasta kiertueesta ja uudesta levystä. Parin kuukauden loma bändikuvioista on tehnyt tehtävänsä; akut ovat valmiita Apulannan imettäviksi jälleen kerran. Veljeys ajaa pelimannit yhteen kerta toisensa jälkeen. ”Ei oikeastaan edes nähty pariin kuukauteen. Alkoi kaipaa ja arvostamaan taas tätä hommaa. Nyt just tulin treeneistä, niin oli kyllä hyvä meininki. Ei ole sellaista pahaa verta niin kuin viime kesänä. Ennen kuin se kirja (Maalin alta) ilmestyi me istuttiin alas puhumaan asiat selviksi. Mutta ei me tollasista asioista puhuta niin hirveän usein… en mä tiedä miksi. Tehosekoitin kyl puhuu ihan koko ajan. Niil on silleen hyvä meininki. Me ei huudeta toisille yleensä. Nieleskellään vaan kaikki ja sitten kun on tarpeeksi niellyt, niin se vaan tulee ulos pahoina fiiliksinä.”

Olet sä joutunut paljon sovittelemaan Tuukan ja Tonin välejä?

Kyl mä oon… se on oikeastaan myös yksi mun rooli tässä bändissä. Mä olen tällainen sovittelija. Mutta kyllä mullakin ois ongelmia… Sehän tässä ahistaakin kun ei ole ketään kelle mennä tilittää, paitsi mutsi. Kai mulla kuitenkin on vähemmän ongelmia kuin keskiverto tyypillä. Mä pyrin olemaan stressaamatta mistään. Sen saavuttaa sillä, että pyrkii olemaan kiitollinen ihminen. On kiitollinen siitä, että on ruokaa, talo missä asua, vaatteita mitä pukea ja kaikki ruumiinjäsenet toimii. Sitä kun kiittää joka päivä, niin ei stressaa pienistä asioista.

Vaikka Sipe osaakin olla kiitollinen elämän itsestään selvyyksille, ei näin suinkaan aina ollut. ”Tottahan se on, että en mä paljoa kiitellyt silloin 15-vuotiaana kun tsiikasin Bad Taste:a ja kuuntelin Misfitsiä. Mut mä kävin tossa pari vuotta sitten Intiassa, ja siellä kun näin tällaisia tylyjä ihmisiä, jolla ei ollut käsiä ja jalkoja. Joka päivä näki kaikenlaista surkeutta. Kai se avasi mun silmät… vaikka tällaiselta geegoilulta kuulostaa ”Mä olin Intiassa ja siellä näin valaistuksen” niin näin se vain oli. Nyt kun tulin jenkeistä niin taas heräsi tää kiitollisuus, oli se niin tylyä se meininki.”

Sipe oli tyttöystävänsä Mandyn kanssa kiertelemässä Yhdysvalloissa. Mandy oli Apulannan alkuperäinen basisti ollessaan vaihto-oppilaana Heinolassa. Sipen ja Mandyn lempi leiskahti uuteen liekkiin viime kesänä Mandyn vieraillessa Suomessa. Fanitkin ovat hyväksyneet Mandyn hyvin sen vuoksi, että Mandy on orginaali jäsen, osa bändin historiaa.

”Mulla oli koulureppu johon olin kirjoittanut hyviä bändejä, kuten Descendents ja Bad Religion. Mandy kun oli Amerikasta niin sehän innostu heti kun mä olin ainut punkkari koko koulussa. Se luki mun reppua yhtenä välituntina, ja kun tunti alkoi niin mä etsin mun reppua joka oli Mandyn kädessä. Siitä alkoi tämä ystävyys, viikon päästä se oli sitten bändissä. Se oli soittanut yhdeksän vuotta pianoa, joten se oppi aika helposti, mutta ei se ikinään mikään hyvä ollut.”

Nyt kun välimatka on suuri niin yhteyttä pidetään meilaten, puhelimella ja kirjeitse. Tilanne helpottuu kesällä jolloin Mandy tulee Suomeen koko suveksi. Tyttö aikoo myöhemmin muuttaa pysyvästi rakkaansa luokse.

”Se haluaisi Suomen kansalaisuuden. Toi on sille aika helppo päätös, koska silläkin on noita negaatioita Yhdysvaltoja kohtaan. Varmaan ymmärrät miks, ku oot ittekki siellä käynyt; eihän se mikään maailman joviaalein maa ole, toi Amerikka. On siel hyvätki puolensa, mut on se vähän kylmää toi meininki.”

Onko Mandy tulevaisuudessa lavallakin teidän keikoilla?

Jos tiedätte ton Silmämuna biisin, ni se huutaa sen ”Varo räkää!” siinä. Ei se muuten tuu lavalla olemaan. Tuukka on meidän basisti ja sillä selvä. Mandy on ex-basisti.

Rummuthan on aina lavan takaosassa… näin on …niin tuleeko sulle koskaan sellainen fiilis, että haluaisit jättää soiton siihen ja daivaa yleisön sekaan, tai huutaa mikkiin jotain ihan muuta? Toisin sanoen, kaipaatko koskaan takarivistä etulinjaan?

Ei oikeastaan… mä olen vähän sen tyyppinen etten mä sellaista kaipaa. Mä olen ihan tyytyväinen siellä takana. En mä liian vaatimaton persoona ole, mutta en mä halua mennä lavan eteen geegoilemaan.

Milloin sä aloit pitämään itseäsi rumpalina, noin ammatillisesti. Ootsä mielestäsi ammattimuusikko?

Sanotaan näin, että kyllä mä nytkin sen tiedostan, että en mä teknisesti maailman paras rumpali ole. Enhän mä osaa edes nuoteista soittaa… vieläkään…ollenkaan. Enkä mä näistä tekniikoista tiedä, kun en mitään kursseja ole koskaan käynyt. Voihan se olla, että mulla on ihan väärä tekniikka. Mutta, voidaan sanoa, että ysikuus lähtien, mä oon ollut tyytyväinen omaan soittoon. Ennen sitä mä olin vähän epävarma. Mutta toi Ehjä levy kun tehtiin, niin siinä mä olin aika kova.

Apulannan backstagelta on usein kulkeutunut hurjia juttuja. Sulla on ollut sellainen häntäheikin mainekin. Millainen teidän tyypillinen backstage sessari oikein on?

No ihan oikeasti tyypillinen backstage meininki on tosi halju. Ei siel oikein oo mitään; ehkä lautasellinen leipiä, kori limsaa ja ehkä kori kaljaa. Ja tosin me ei juoda, mut nää tekniikkaryhmän jäsenet vetää. Kummiski… kato tyypillinen keikkapaikka on pohjanmaalla sellainen tanssilava. Ei siel oikein oo sellaista meininkiä, siellä on yleensä aika kylmä. Siellä värjötellään ja ootellaan, että koskas mentäis skulaamaan. Eikä siel ole yleensä edes telkkaria. Ei oikein mitään. Tylsäähän siel on kuin mikä. Harvoissa ja valituissa Helsingin paikoissa sitten on tällaista tyypillistä rock-meininkiä. Lepakossa ja Tavastialla. Siel on vähäpukeista tyttöä ja kaiken näköistä tällaista.

Käyttekö te valkkaa yleisön joukosta halukkaan näköisiä tyttöjä?

No kato en mä enää kun oon perheellinen. Mutta silloin kun kaikki oli uutta ja sai noita faneja ja tollasta, niin kyl mä silloin… silleen.. tiedät kyllä. Mut se on oma lukunsa sinäänsä. Toi takahuone juttu on vähän sellainen myytti joka ei oo totta. Mitä pohjoisemmaksi menee sitä vähemmän on meininkiä takahuoneessa.

Vaikka Sipe on aikanaan aiheuttanut varmasti harmaita hiuksia monille mustasukkaisille pojille, ei terveyden puolesta ole tarvinnut pelätä. ”Ei sellaisia läheltä piti tilanteita ole koskaan ollut, mutta aina välillä sellaista huutoa ja nyrkin he iluttelua. Meitä on kuitenkin niin monta; jos joku kävis muhun käsiksi niin siel ois road crew ja loppu bändi mun mukana. Siinä on aika turvallinen olo.”

Harrastat sä mitään?

Kyllä mä harrastan vähän kaikkea: vuorikiipeilyä, mikroautoilua ja sukellusta. Se on uus harrastut. Pitää ensi kesänä sukeltaa kunnolla järven pohjaan, syvien järvien pohjaan.

Oletko testanut koskaan lumilautailua?

Nyt täytyy kyllä tunnustaa, ettei oo tullut testattua. Tää on aika nolo homma… lumilautailu lehteen tehdään haastattelua. Pikkuveli on tosin harrastanut jo pitempääkin. Se vois olla uusi lupaus. Se on niin kova harrastaja, että se katkasi kätensä tossa talvella. Sen ranne meni jotenkin ihmeellisesti.

Mites noi autot?

Niin autot joo, ne on yks harrastus kanssa, unohdin sanoo.

Onko sulla montakin autoa?

No ei, mulla on yksi auto. Se on tosin ihan uusi, 99vm Nissan 200SX. Se on tää urheilumalli. 200hevosvoimaa ja kiihtyy 0-100km/h sellainen seitsämän sekunttia. Ei se nyt niin nopea ole, mutta on se nopeampi kuin mikä tahansa perheauto! Ens kesäksi mä ostan kyllä semmoisen ison amerikanraudan. Viiskytluvun mallin… kyl te tiedätte, sellaisia tosi elvis-autoja. Ja tää ”jokamiesluokka”, se on tosi cool. Nyt kesällä mä meinaan ajaa oikein niitä kisojakin.

”Jokkis” luokan oikeudenmukaisuudesta tarpeeksi keskusteltuamme puhe siirtyi ylinopeuksiin, joista sipe ei toistaiseksi ole montaa sakkoa kerännyt, mutta parkki vastaavia sitäkin enemmän. Tarpeeksi lappuja kerättyään Sipe päätti tehdä asialle jotain…

”Sen johdosta tein tämmöisen oma tekoisen pysäköintiluvan. Tietokoneella vaan pari Radio Mafian logoa ja jotain hyvän näköistä. Siihen vaan ”PYSÄKÖINTILUPA” ja oma koodi XZR55. Sen kun pistää ikkunaan niin voi parkeeraa ihan mihin vaan. Yhtään sakkoa ei oo sen jälkeen tullut! Se toimi Ruotsissakin. Itseasiassa mulla on hauska tarina tosta viime vuodelta kun oltiin Mandyn kaa Tukholmassa. Oltiin hotellissa yötä ja olin jättänyt auton vahingossa inva-paikalle. Aamulla kun menin hakemaan autoa, niin eihän siellä mitään näkynyt. Olin, että voi jumalauta! Oli sunnuntai aamu ja mikään paikka ei ollut auki ja laiva lähtisi parin tunnin kuluttua. Mitä vittua mä teen! Uus auto on viety johonkin… en tiedä mihin. Menin sitten poliisiasemalle ja ilmeni, että se on hinattu johonkin varikolle. Eihän se ollut sunnuntaina auki, niin niiden piti hälyttää joku äijä avaamaan portit. Se ois sitten maksanut viistonnia suomen rahassa koko homma. Mä olin, että ei jumalauta, jotenkin tästä täytyy nyt päästä. En mä halua maksaa niin paljon. Sitten mulla välähti, että se autohan oli inva-paikalla ja mulla oli se omatekoinen lappu siellä autossa, mähän voin huijata tätä äijää… Sitten mä selitin sille, että tämä on suomalainen inva-kortti. Tässä lukee, että ”Invalidi”, mutta ethän sä tätä ymmärrä kun sä olet Ruotsista. Se oli vaan että aijaa, pahoittelen hirveän paljon tätä sotkua. Niin mä pääsin ilmaiseksi pois sieltä. Mä sanoin, että mulla on sydänvika. Mun siskolla nimittäin on, niin se oli sillai luonnollinen valinta.” Sipe pitääkin omaa pysäköintilupaa punkhenkisempänä tekona, mitä hän on koskaan tehnyt. ”Must se on tosi punk!”

Mitä unelmia sulla on?

Mulla on muutama sellainen pää-unelma, jos mä nyt jonkun sanon… Yksi on ainakin hyvä jättää salaiseksi. Pitää ittellään… Mut yksi on sellainen, että mä haluaisin talon Texasista, Mandyn kaa. Apulannan kaa on kanssa muutamia unelmia mitkä ei ole vielä toteutunut. Miksi Texasista toi talo, niin se on sen takia, että siellä etelässä on vaan niin hyvä meininki. Se on vähän kuin Suomessa. Suurkaupungin meininki on niin kylmää, kiire ja raha on niin kuin kaikki. Että onhan siellä etelässä juntteja, redneckkejä vaikka kuinka paljon, mutta ne on sellaisia cooleja juntteja. Mä oon tavallaan ittekki vähän juntti, joten mä sovin hyvin sinne.

Millainen teidän perhe on?

Mun perhe on oikeasti tosi jees. Tää ei ole mitään rokkitähden hehkutusta lehdessä, vaan ne on aidosti tosi jees. Varsinkin mun mutsi on aina ollut tosi kannustava meitä kohtaan. Silloinkin kun me ei oltu mitään, mutsi aina sano meille, että ”kyllä teistä tulee vielä jotain”. Se oli aika yleistä, että Toni oli meillä kahvilla. Käy se nykyäänkin. Toni diggaa mun mutsista aika paljon, se on siellä aika usein sumppia vetämässä. Äiti on sellainen uskon luoja; ei mullakaan ihan aina ollut sitä uskoa, vaikka äsken niin sanoikin. Se oli se mutsi joka sitä uskoa loi. Ikinä perhe ei sanonut mulle, että mee kouluun tai käytä vähän siistimpiä vaatteita. Itseasiassa äiti leikkasi mun ensimmäisen irokeesinkin. Mutsi on kyllä sellainen auringonpaiste ja tosi ihmeellinen ihminen; mä olen hirveän kiitollinen sille. Se eros sairaanhoitajan duunista kun se ei kestänyt työpaikan huonoa ilmapiiriä. Nyt se pitää luentoja positiivisestä ajattelusta. Mun iskä taas on sellainen jämäkkä mies. Jos mutsi ois ollut mun ainut kasvattaja niin musta ois tullut ihan liian ”all you need is love” tyyppi. Isä oli se joka pisti mulle ne rajat, ja kyllähän lapsi rajoja tarvitsee. Isä oli silleen, että ”jumalauta, tässä talossa et polta tupakkaa, piste.” Kyllä sellaistakin tarvitsee.

Käykö ne usein teidän keikalla?

Joo viime kesänäkin ne oli usealla festarilla. Se on hienoa tilata vanhemmille ilmaset liput ja backstagepassit. Siinä on silleen hyvä meininki kun ne käy moikkaa ennen keikkaa. Ne tukee tätä toimintaa.

Toisin kuin perhe, ei Heinola ole poikia juuri muistanut. Hämmästyttävää kun ajatellaan miten paljon positiivista julkisuutta kaupunki on saanut lukuisissa Apulannan haastatteluissa. Bändihän on Heinolan tunnetuin ”tuote”. Slammerin toimittajakaan ei tiedä Heinolasta muuta kuin sen hienon sillan ja faktan, että sieltä tulee bändi nimeltä Apulanta. ”Sehän se, tuskin kukaan muukaan. Eihän täällä muuta oo. Itseasiassa nyt täytyy antaa miinus piste Heinolan Rotary järjestölle. Mandy oli täällä vaihto-oppilaana niiden kautta, ja nyt viime syksynä, kun se kävi täällä, niin Rotaryt järjesti lounaan. Mandy kysyi jos sen miesystävä pääsisi tälle lounaalle, elikkäs minä. Niin Rotary pomo sanoi, että ”ei oikein käy kun meillä on tämmöinen Rotary järjestö. Tänne pääsee vain jäsenet.” Ne on kumminkin näitä Heinolan päättäjiä, niin mä otin sen aika itteeni. Kummiski Apulanta, niin me ollaan niin paljon puhuttu Heinolasta, ja pelkkää hyvää. Koko sukupolvi seuraa meidän toimintaa… me ollaan niin hyvä juttu tälle kaupungille, että ei varmaan ikinä oo mikään ollut. Sitten tällainen Rotarymies kehtaa sanoa, että älä tuu meijän lounaalle. Mitä nekin kuvittelee olevansa, joku Rotary järjestö… Ajatellaan koko tätä planeettaa, tää on niin pieni osa tätä universumia… ja Suomi, niin pieni osa tätä planeettaa… sitten Heinola, se on niin pieni osa Suomea! Ja sitten niiden pomo kehtaa sanoa tolleen. Mä olin, että voi jumalauta! Kyllä mä Heinolaa vielä kehun jatkossakin, mutta Rotarya en tue kyllä millään lailla. Tää on hyvä esimerkki, miten yksi mätä lenkki voi pilata hienon järjestön.”

Uskotko, että Apulanta tulee soittamaan joskus Wembleyllä?

Toi koko homma oli mulle utopiaa vielä viime vuonna. Se oli sellainen far out juttu, ”eehm maailma”. Se vaikutti tosi kaukaiselta ja isolta. Mutta nyt kun hengas pari kuukautta ameriikassa ja näki sen meiningin; mä olin klubeilla kattomassa ja tutustuin muutenkin siihen toimintaa. Niin nyt mulla on sellainen varmuus, että ei siinä oo mitään ongelmaa. Se on vaan, että miten sen tekee. Sopimuksen saaminen ei ole mikään ongelma, jos tekee työtä sen eteen, mutta ei mua kiinnosta mikään riistosopimus jonkun Warnerin kanssa. Sellainen, että itse saa jonkun prosentin levymyynnistä ja viis prossaa keikkaliksoista. Pitää nyt vaan kattella ja ootella. Jos sen tekee niin se pitää tehdä sitten hyvin. Koska nää sävellykset ja nää biisit… nyt mä sen vasta tiiän näin amerikkaa nähneenä, että ei ne kalpene yhtään jonkun toisen aktin rinnalla. Ne on ihan maailman luokan biisejä kyllä.

Huomaan kellon olevan jo yksitoista, kun sanomme Sipelle hyvästit ja lähdemme ajamaan kohti kotia. Olen tyytyväinen saamaani haastatteluun; kuulin hauskoja tarinoita ja opin ymmärtämään, että vaikka mopo kulkisi kovaa, ei kuskin tarvitse aina ajaa täysillä. Voi olla viimeisen päälle rock, jopa ilman viinaa ja huumeita. On pakko ihmetellä ja samalla kiittää, ettei se pissa ole noussut edes keskiverto ihmisen korkeudelle, Simo Santapukissa.

Juha Mustonen

Päivitetty: 13.9.2001

Slammer 2/99

Tuukka Temonen

Onko Tuukka sun ihan oikea ristimänimi?On.

Kuulin, että asut nykyään Tampereella. Mikä sua siellä vetää?

Koti, jossa olen asunut kohta neljä vuotta. Noiden videoiden takia siellä on huomattavasti helpompi asua, Koska siellä on hirveesti alan ihmisiä ja firmoja, joilta pystyy lainaamaan ja vuokraamaan alan palveluja. Tampereella mulle on muodostunut jo hyvät suhteet ihmisiin.

Teetkö sä videoita muillekin bändeille kuin Apulannalle?

Joo, jos vaan joku haluu. Toistaseksi mä olen tehnyt Levy-yhtiön kaikille artisteille. Niiden lisäksi vielä sellaisille bändeille kuin Limonaadi- elohopea, Klamydia ja edesmennyt tyttöorkesteri Crums.

Miten sä kiinnostuit näistä videohommista?

Itseasiassa aika pitkälle skeittifilmien ansiosta. Wallstreetin ”Shakle me not” on ollut sellainen innoittaja. Silt pohjalta on sitte lähdetty näit tekee. Kyllä mä edelleenkin sanon kuvaajalle, et ”skeitti alle ja mee tosta tällee näin.” Niin se menee kaikkein parhaiten, eikä tartte mitään ratoja laittaa (kameroita varten).

Vieläkö sä olet ehtinyt skeitata?

Joo. Kyllä mä itse asiassa viime kesänäkin pidin silleen, että vähintään joka viikko kävin skeittaamassa. Loppukesästä mulla meni nilkka (nyrjähti). Se oli tosi pitkälle talveen asti kipeä.

Mitkä on sun suosikki paikkoja skeitata?

Kyllä Heinola on ehdoton ykkönen. Sitte me käydään Tampereella, jonku Nokian sivuhaaran pihalla ja yliopistolla.

Mites porukat siellä reagoi, ku ne varmaan tunnistaa sut?

Ei itseasiassa tunnista.

Entäs lumilautailu: missä sä sitä harrastat?

Pyssärillä, Heinolassa, mutta en mä ole lumilaudalla nyt vähään aikaan laskenut.

Olet sanonut, että sua haittaa ainainen Tonin ihmissuhteiden vatkaaminen biiseissä, vaikka maailmassa olisi niin paljon muutakin, mistä voisi laulaa…

Kyllä mä olen nyt sitä mieltä, että ihmissuhde ongelmat on parhaat tavat toteuttaa itseään. Mä olen muuttanut tässä asiassa mieltäni. Kyllä ne on musta hyviä sanoituksia. Kato ku mä en tajunnut sitä, että niistähän voi etsiä sitä mitä haluaa – et mitä ne itselleen tarkoittaa.

Jos sä lähtisit itse tekemään biisejä, niin mistä ne kertois?

No kyllä tuolla Etiopiassa on semmonen Totom-heimo… Ja Shell on perustanut sinne tällasen haarakonttorin ja ne yrittää riistää sen alkuperäiskansan näit oikeuksia mitkä niillä on. Mä olen aina laittanut mun keikkaliksastani satasen tai vähän päälle tällaseen hyväntekeväisyys organisaatioon, joka jeesaa niitä parhaansa mukaan, jotta riisto loppuis.

Jaahas… Joopa joo. No mihin organisaatioon?

Freedom. Hollannissa on sen pääkonttori. Enemmän mun mielestä tällasista asioista pitäis puhua ja niihin puuttua.

No luuletko sä, että yleisö jaksais kuunnella sellaisia poliittisia Bob Dylan tyylisiä juttuja?

No miksei. Kyllähän ne jakso Bob Dylaniakin kuunnella. (yhteisnaurua) Et miksikäs ei!? No ei vaan… En mä kyllä haluais loppujen lopuksi… Kyllä niinku ehkä itsestään on kaikkein helpoin aina puhua.

Oletko sä koskaan suunnitellut tekeväsi sooloalbumia tai biisejä muille bändeille?

Noh. Kirjoittaisin jos osaisin.

Kyllä sulta varmaan pöytälaatikosta jotain biisejä löytyy?

No löytyy, mutta… Jotenkin se vaan ei ole se mun tehtävä elämässä – laulun tekeminen.

Mikä sitten on se sun tehtävä elämässä?

Olla mahdollisimman hyvä ihminen itselleen ja toisille. Eiköhän se ole mun elämän tehtävä.

Juha:Miten jos joku kysyy sun ammattia, joku kuka ei tiedä mitä sä teet, niin vastaatko sä olevas muusikko vai leffan tekijä?

Kyllä se muusikko on. Se on joko muusikko tai yrittäjä, joka sinne Hämeenläänin verovirastoon ilmoitetaan. Muusikkojahan me kaikki kait ollaan. En mä kyllä haluais, et mua pidetään muusikkona. Se on jotenkin… Eniten mä olisin halunnut olla Terje Haakonsen. Kato nyt tätä! (Tuukka näyttää Slammerin Terje-Spesiaalia nro 4/97) Tollasia voltteja heittää tollasen kourun reunalla. Vauhti ja vapaus.

Ottaako sua koskaan päähän se, että jos joku kuuntelee teitä jostain huonosta mankasta, se ei välttämättä edes ikinä kuule sun soittoasi, koska se ei toista bassoa lainkaan?

Ei. Ei siinä nyt ole kauheesti kuuntelemista muutenkaan. Hah hahhaa! Eihän niin ku voida olettaa, et jokaisella on joku studio kotona. Enhän mäkään kuule sitä sillee mun kotistereoista.

Kuitenkin ”Teit meistä kauniissa” basso erottuu mun mielestä kaikkein parhaiten, et siinä se on varmaan nostettu vähä enemmän pintaan… Ja sen se kuviokin kuulostaa tosi kivalta. Mitkä on sun omia suosikkejasi teidän biiseistä?

”0010” on aika hyvä. Ja se ”0008”, mistä tehtiin nyt toi video, on aika hyvä. Ne on ehkä nyt mun tän hetken suosikit. Mitä mielellään kuunteleekin.

Onko sulla ollut jotain soittajia esikuvina?

On itseasiassa. Jos ajatellaan, et mikä on tollasessa ollut lähtökohtana, et on kiinnostunut soittamisesta, niin ”Shakle me not” -skeittileffassa Ron Allenin pätkässä on sen oman bändin musaa. Se on ollut sellanen, etku se on ihan pirun hyvä biisi ja vielä ku Ron Allen soittaa siinä itse, niin se on ollut sellanen et tää mun pitää opetella. Sit on ollut hyvä mieli lähtee skeittaa, ku on ensin vetänyt sitä biisiä himassa. Meillähän on ollut tän meidän tuplakitaristi-Samin kanssa joskus aikoinaan sellanen kokoonpanokin, mikä soitti vaan skeittileffamusiikkia.

Oliko teidän videoon ”0010” vaikea päättää, että tehdään radikaali ratkaisu ja laitetaan videoon pelkkiä still-kuvia musiikin lisäksi? (Joka tapauksessa lopputuloshan sitten toimi erinomaisesti.)

Oli. Kyllä sitä jouduttiin jonkun aikaa pohtimaan. Mutta sitten kun oli syksy ja haluttiin kesästä vaikutelmaa, ni eihän sitä syksyllä saa mitenkään aikaan. Ja sitte ku se on vielä sellanen melankolinen biisi, niin hyvä saada niiden kuvien avulla sellanen vastakohtanen ilonen ja positiivinen fiilis; sellanen ”we are the champions” -fiilis, et yhdessä olemme voimakkaita.

Niin. Ja se lopputulos on todella näyttävä. Ja koskettavakin. Se oli ehdokkaana Jyrkin videoawardseissa?

Joo, mutta ei voittanut. Tehosekotin voitti.

Oliko se sun tekemä video?

Ei. Eikä se ollut hyvä se Tehis. Tai siis kyl mä tajusin miks se pärjäs, et onhan se ihan ok, jos ei tiedä niitä ihmisiä. Sit jos tietää ne ihmiset ni sit se ei ole enää edes hyvä vitsi.

Ai. Kuinka niin?

No kaitafilmiä ja tällasta rockabilly-henkeä… Vähän niinku Spinal Tap tavallaan, et vitsi ku jätkät on tehnyt hauskan jutun. Mutta ku oikeesti ne jätkät on niin kuolettavan tosissaan siinä et se ei enää… hah hah haa… Ei helvetti! Onneksi kaikki ihmiset luulee et se on vaan niinku vitsi. Mä olen aina kieltäytynyt tekemästä niille sellasen. Mä en suostu osallistuu tollaseen ihme rock’n roll -klisee pelleilyyn.

Millanen video sun mielestä sitte sopis Tehosekoittimelle parhaiten?

Tota, kyllä se on ehkä sellanen retro-tyyppinen… Kauheen vaikea mitään positiivista sanoo ku ei niinku pidä sen tyyppisestä musiikista! Et jos ite tykkää Pennywise-tyyppisestä musiikista, niin vähä vaikea niiden musiikista on itelleen mitää löytää. Sen takia mun on vaikea siitä mitään sanoakaan.

Nyt teiltä on juuri tulossa uusi video. Kerrotko hieman siitä?

Siinähän on pohjalla vähän tällasta klassista Frankenstein-tarinaa. Pohjimmainen idea minkä takia mä sen halusin tehdä, on sellanen -siis kaikestahan on löydettävissä symboliikkaa ja vertauskuvia, koska suorat jutut on niin tylsiä – että jos tehdään joku asia tai tuote, mistä halutaan jonkun tietyn tyyppinen. Ajatellaan et ”nyt tästä tulee täydellinen”. Ja sitten ku se täydellinen lähtee käyntiin ja toimimaan niin se yleensä kääntyy itseään vastaan ja siitä tulee jonkunlainen hallitsematon voima. Jos se kasvaa niinku liian isoksi ja liian täydelliseksi. Ja sitten se yleensä tuhoutuu. Eli silloin kun Roomassa oli tää palo, niin tätä voi verrata vaikka siihen. Eli tää kuvaa meidän tän hetkistä tilannetta. Ehkä tästä orkesterista on saattanut tulla liian iso ja siitä on tullut tällanen kaksiselkäinen peto – sen kesyttäminen ja lepyttäminen voi olla aika vaikeata.

Kun sä lähdet rakentamaan videota, niin miten sä sen teet?

No tässä tapauksessa oli se, että tää on tavallaan puoleentoista vuoteen ensimmäinen sellanen kunnollinen video minkä oon tehnyt – edellinen oli se kungfu. Olihan siinä välissä tietysti se Limonadi Elohopea ja sit mä olen ollut Voionmaan opistolla opettamassa ja siellä on tehty Lehtivihreille ja Inpeachille, joissa mä olen ollut vaan teknisenä neuvonantajana ja oppilaan ohjaajana. Niinpä alko olla jo sellasta painetta – itseltään ja ulkopuolelta – että nyt on pakko tehdä taas jotain vähän parempaa ku se aikasempi. Joku semmonen tosi tosi hyvä juttu. Oli tolkuttoman paljon ideoita, et tää voi olla hyvä ja tää voi olla hyvä, ja vielä erilaisia. Onneksi ne jäi kaikki varastoon; ne on tosi hyviä kaikki. Mutta tää oli silleen, että mun uneen ilmesty puhuva pää matkalaukussa. Ja se oli sellanen, että ”Ahaa! Tää on hitto kova juttu!” Eikä mulla ollut mitään hajua miksi se on siellä tai mitä se puhuu – se vaan oli siellä. Ja jos nyt ollaan ihan tarkkoja niin sillä oli Elviksen pää.

Juha:Kun Toni ja Sipe on useimmiten haastatteluissa esillä, niin sitten kun sä taas teet videot – ja musta ainakin tuntuu, että jotkut videot ei niinkään kerro siitä biisistä, vaan pikemminkin itse bändistä – niin onko ne videot sun tapasi antaa haastatteluja ja kertoa omia mielipiteitä? Antaa tavallaan haastatteluja ilman, että antaa haastatteluja?

Aika hyvin päätelty. Joo on. Sitten vielä kun saa tavallaan täyden kontrollin siihen haastatteluun, että antaa ulos just sellasen kuvan kuin haluaakin. Jos symboliikkaa hakee tolta tasolta niin voihan se juuri näin olla. Mutta on siinä sekin, että me ollaan tavallaan jokainen käytetty tää tilanne omalla tavallaan hyväkseen: Toni on antanut paljon haastatteluja, ollut paljon ihmisten kanssa tekemisissä, luonut suhteita, päässyt elokuviin ja ollut telkkarissa, Sipe on taas sitten hommannut itselleen autoja ja matkoja… (yleistä naurua) ja ties mitä kaikkea – ei uskalla edes kysyäkään! Tää on sitte taas mun tapa hyödyntää toi juttu. Mutta tottahan sekin on, että esimerkiksi tääkään video ei liity millään tavalla siihen lauluun. Ja se onkin siinä ainut sellanen moraalisesti arveluttava juttu, että onko oikein tehdä näin. Mutta se ei nyt tässä tapauksessa haittaa, koska mä kuulun itse kyseiseen orkesteriin. Sit jos mä olisin joku ihan ulkopuolinen se ois niinku tosi kiittämätöntä, tehdä oman mielen mukaan niinku ite haluu: ”ai niin olihan tässä joku biisikin, mikäs se nyt olikaan…” Tässä tapauksessa taas se on niinku ihan ok, jopa hyväkin juttu ja jopa suositeltavaa. Ja sit se, et en mä nyt tiedä mitä siinä lauletaan – mulla on joku tiety näkemys tietenkin mistä siinä lauletaan ja mistä se kertoo… Ni on tosi tyhmää alkaa kuvittamaan sanoja – saatika sitten sitä laulua. Että vaikka se ääni ja kuva on nyt yhdessä ja ne muodostaa jonkun näkösen yhtenäisen kokonaisuuden, mut kyl se biisi on silti erillinen ja se kuva on erillinen.

Mitkä asiat sulla itselläsi on bändin ulkopuolella lähellä sun sydäntä?

Kyl niinku toi Kiinan panda-tilanne.

Hah hah haa.. Siis oikeasti?

No siis oikeasti! Ajattele nytte: siellä on enää viistuhatta pesivää yksilöä.

Eikö sua ennemmin huoleta vaikka valtamerien saastumiset ja noi, koska ne kuitenkin koskettaa kaikkia? Sitten kun saasteisiin herkästi reagoivat planktonit kuolee ni meiltä loppuu täältä kaikilta happi.

Se on kuiteskin maailman luonnon säätiön tunnus se panda – se ei ole valas.

Eli luonto on kuitenkin lähellä sun sydäntä?

No ajattele nyt vaikka lumilautailijaa: kasvihuone ilmiö kun tulee, niin eipä lasketa! Tai sitte skeittaajaa: aina sataa! Ja hallissa on tyhmä vetää.

Miten sä sitten selität sen, että jos sua kerta nää luonnon jutut kiinnostaa, niin mikset sä sitten kuulu vihreisiin vaan kokoomukseen?

Mitä enemmän rahaa, niin sitä paremmin pystyy suojelemaan elämää ja luontoa.

Yleensä se raha on kuitenkin tehty tehtailla, kaupan käynnillä ja ylipäätänsä kaikella sellaisella mitkä tekee enemmän saasteita.

Niin on. No kaikkeahan ei voi saada. (Koko poppoon täydellinen repeäminen!) Ei voi! Se on mahdotonta. En mä sitten voi sille mitään, jos muutama puu kuolee, jos sillä pystytään kuitenkin yks metsä säästämään – tai joku plankton populaatio. Jotain menetyksiähän jokaiseen taisteluun aina kuuluu, mutta kuitenkin siellä on olemassa se suurempi päämäärä jossain.

Miten roudarit ja muut ovat suhtautuneet suhun ”Maalin alta” kirjan ilmestymisen jälkeen, jossa sä aika rankasti kritisoit sitä, että sun mielestä roudareita ja muita on tässä bändissä ihan liikaa, eikä niitä sun mielestä tarvitsisi ensimmäistäkään?

Oonks mä sanonut silleen?!

No sen kuvan siitä kirjasta ainakin sai.

Ööh. En mä sitä nyt silleen… Siis tartteehan sitä porukkaa ketä osaa hoitaa lamppuja, ajaa linja-autoa ja hoitaa äänen tarkkailun. Ehkä siin on kuitenkin se, et pitäis muistaa, et me ollaan joskus menty ite meidän mutsin Passatilla koko vuosi. Ja ite kannettiin ne ja mentiin omalla porukalla ja pysähdyttiin kaikkien nähtävyyksien luo ja kahviloihin ja tutustuttiin museoihin ja kierreltiin Suomea. Käytiin soittaa jossain kesätapahtumalla ja sit lähettiin taas takasin. Nyt siitä on tullut liikaa silleen, et ”whhooa whooa – mä tulin nytte!” (nostaa kädet hartioiden korkeudelle kämmenet kohti kattoa) Saapuu keikkapaikalle ja on kolme tuntia tälleen… (kädet ylhäällä) ”whhooa whooa – mä tulin!” – ja muut ihmiset niinku vaa kuskaa tavaraa siin vieressä! Hah hah haa! Sit siirtyy sieltä takaa siihen eteen ”khhhhoooaaaaah! – mä olen nyt täällä näin! Mä olen täällä!” Sit tullaan sieltä lavalta ja sama meininki jatkuu himaan asti. Se on niinku se juttu. Mentäis välillä ite ja kuskattais niitä kamoja, ku ei ihan joka paikkaan tartte sitä teknistä henkilökuntaa.

Onko susta koskaan tuntunut siltä, kun sä olet tullut bändiin myöhemmin mukaan kuin Toni ja Sipe, että sä olisit tuntenut olosi jotenkin erilaiseksi?

Ei ole. Ihan samalla laillahan tää on munkin asia ja mun orkesteri. Ehkä se on niinku kierrelty vastaus siihen, mutta ehkä siinä on just sekin, et mä olisin aina halunnut olla pohjimmiltani Terje Haakonsen, prolumilautailija joka kiertää maailmaa – tai sit skeittaaja. Toi orkesteri, levyt, keikat ja se toiminta on niinku tosi jees, ihan kaikki kaikessa, mutta mua ei just kiinnosta välttämättä se musiikki. Et kitaran tilluttelijoita kyllä löytyy, jokainen osaa soittaa Jimi Hendrixiä tai Led Zeppeliniä, jos haluaa oppia soittamaan. Ku ei puhuta semmosesta tolkuttomasta magiikasta. Niillä joilla on sormet kohtalaisen sirot, herkät ja näppärät, niin pystyy oppimaan.

Ok, nyt mäkin tajusin, että mikä tää sun Terje-pointti oli. Ku sen hommat on kuitenkin semmosta toimintaa, mikä on teknisesti aika ainutlaatuista ja johon vain harvat pystyy.

Niin. Kun mua ei motivoi se musiikki niinkään, enkä mä ole pienenä haaveillut silleen et mä olisin niinku ”rokkistara”. Sen takia musta tavallaan tuntuu, et kuiteski ku mä saan elannon tosta, että onko se oikein? Koska mua kiinnostaa kaikki mikä tossa on – paitsi loppujen lopuksi, ei niinkään se musiikki – mikä siinä on niinku tärkeintä! (yleistä naurun remakkaa) No nyt te saatte väärän käsityksen, en mä niinku sitä tarkoittanut, etteikö se musiikki olis hyvää ja niinku sillee… Mutta mä tarkotin, ettei mulla ole niinku sellaista, että kun mä kuulen radiosta jonku biisin, ni mä haluun heti oppia soittamaan ton ”tilulilulituksen”.

Niin mä ymmärrän kyllä, sua kiinnostaa musiikki, mutta ei se musiikin ”tekninen osaaminen”.

Just. Sit mä niinku koen, että mulla ei ole oikeutta edes sanoa ihan kaikkea, koska mä en ole siinä ihan samalla tavalla täysillä mukana, koska mua ei silleen kiinnosta kehittyä soittajana. Ei mulle makseta siitä, et mä osaan soittaa ”Stairway to heavenin”, vaan mulle maksetaan siitä et mä osaan soittaa ”Anna mulle piiskaa” ja ”Mitä vaan” -laulut.

Millaisia haaveita sulla on lähitulevaisuudesta ja sitten taas siitä tulevaisuudesta joka on vielä monen vuoden päässä?

Todennäköistähän se on että mikään ei muutu, ja kaikki jatkuu samanlaisena. Mutta jos se näyttää siltä, niin sit tietysti pitäis keksiä jotain uutta.

Kalle Mustonen

Päivitetty: 13.9.2001

1.2.1999

No eipä oo tullu taas päiviteltyä vähään aikaan. Nyt on kuitenkin parikin suurta uudistusta odotettavissa Kotisivulle. Toisen voin paljastaa: valokuvia on vihdoinkin tulossa esille. Paljon. Isoja. Vähäsuolaisia.

Ja sitten vielä sain Tuukalta alustavan keikkakalenterin. Katsokaa ja ihailkaa. Uutisiinkin laitoin Emmoista.

Ehdolla

Apulanta oli ehdolla saamaan ÄKT ry:n Emma-palkintoa sarjassa Vuoden yhtye sekä kappaleella ”Teit meistä kauniin” sarjassa Vuoden biisi. Voittoa ei tälläkään kertaa tullut, mutta ehdokkuskin on ihan hyvä saavutus pienen riippumattoman Levy-yhtiön bändille tämmöisessä suurten levy-yhtiöitten järjestämässä palkitsemistilaisuudessa.