Ei yhtään todistajaa

Ihme ja kumma tämä ei yhtään todistajaa video.. Ne eteen-taakse rämpytykset soitto-osuuden aikana eivät tehneet muuta vaikutusta kuin ärsyttäneet silmää..liika on aika liikaa.

Paljonkohan tämän videon budjetti mahtanee olla… jos se on paljon ei se ainakaan laadusta ilmi käy.. Pyramidi mainen juonikaan ei juuri osakkeita nosta. Autolla ajoa, juoksua, sitten SE, soittoa, juoksua ja auton kyytiin lopetus. Metsä hommakin oli haettu jostain tyrävyö videosta…vai?

Ja miksi ihmeessä tässäkin videossa toni nostettiin ylös..? Sama homma kuin hallaa , odotus ja käännä se pois videossa. Toivottavasti ei ole odotettavista samaa linjaa. Joku mitä vaan pätkä on loistava juuri sen takia että apulannasta on videossa tehty ”tiimi” joka se sinällään on muutenkin.. Onhan se tietysti katselijakin silmässä mutta niin se vaan menee.

Hassutuksena video tarjosi ilmeisesti ensin pois leikattavaksi tarkoitetun ”mäoottelentässäseuraavaasäkkäriä” Tonin lausahduksen ja mukavan näköiset tansahdukset. Tämä kertoi hieman iloisemmasta apulannasta synkeähkön videon ohella. Synkeähkö ei ole missään nimessä paha..käsitin videon juonen olevan loppujen lopuksi melkoisen onnellinen. plussat tämä video saa myöskin siitä salamyhkäisestä ukkelista alussa ja lopussa sekä koko videon läpi vetävästä utu tunnelmasta..

Tämä on tälläinen yksi video muiden joukossa… Jään odottamaan innolla seuraavaa, eikai se voi olla pikkuveli tälle ja tuottaa saman pettymyksen.. Tämä oli rehellistä arvostelua mitättömältä fanilta turhat suitsutukset pois jätettynä. Tuukka, sinussa on rautaa. Jatka samaan malliin.

Saippa

Plastik

Apulanta on saapunut tienristeykseen. He tietävät, että eilispäivän nuoret vihaiset miehet ovat huomispäivän kärttyisiä keski-ikäisiä, joista ei kukaan oikeasti pidä – lävistyskorujen määrästä huolimatta. ”Suomen Nirvana” kuulostaa kohteliaisuudelta nuorelle bändille, mutta Nirvanahan teki vain kolme levyä – se maalasi itsensä nurkkaan mutta pakeni räjäyttämällä taivaan tuuliin koko rakennuksen. Ja miksi enää haluta olla 2000-luvulla Suomen Nirvana, kun esimerkiksi Primal Screamin uusi loistava Xtrmntr-albumi osoittaa miten nelikymppisetkin äijät voivat aina modernisoida oman raivonsa.

Plastikilla Apulannan haasteena on ollut, kuinka aikuistua ilman että kypsyy. Tai toisin päin. Kuinka saada palettiinsa lisää värejä ja silti pysyä tummanpuhuvana. Vaikka avausraita Tervetuloa (kyllä, tällä kertaa Apulanta on alentunut nimeämään kappaleensa) alkaa merkillisillä elektronisilla äänillä, se on kuitenkin vain keskivertoa tanakampi Apulanta-kappale, eikä vielä merkki siitä mitä tuleman pitää. Panokset kohoavat kertaheitolla kakkosraidan myötä: Käännä se pois on ylivoimaisesti parasta mitä Apulanta on tähän mennessä saanut aikaiseksi. Yhtyeen riipaisevinta melodiaa säestävät viulut, jotka perinteisen soundin turvottamisen sijasta on laitettu soimaan elävästi ja vihlovasti.

Turvallista matkaa helvettiin kehittynyt dynamiikka osoittaa Apulannan oppineen (ilmeisesti Don Huonoilta), ettei ammattitaito ole välttämättä pahasta edes rockmusiikista. Odotus kasvaa suureksi äänivalliballadiksi ilman että siirappipurkilla on käyty. Ei yhtään todistajaa taas maustaa jykevä diskobasso, joka tuo uuden ulottuvuuden Apulannan perussoundiin samalla tavalla kuin Musik Non Stop laajensi Kentin skaalaa.

Näin vahvan aloitusviisikon jälkeen levyn toinen puolisko jää väkisinkin hieman jalkoihin komeaa päätösraitaa Maailmanpyörä lukuunottamatta, mutta vahinko on jo ehtinyt tapahtua. Plastik käy todellisen läpimurron kynnyksellä: suuremmalla uskalluksella se olisi voinut olla samanlainen loikka eteenpäin kuin CMX:n Aura kuusi vuotta sitten. Seuraavaksi Apulannan toivoisi sabotoivan hittikaavansa ja polttavan piirustuspöytänsä: jokaikinen kappale ei tarvitse grungen iänikuista karun väliosan ja äänekkään kertosäkeen ennalta-arvattavaa dynamiikkaa, eikä samaa särövallikitarointia tarvitse työntää jokaisen kertosäkeen taakse. Levyn kymmenestä kappaleesta ainoaksi hutiksi osoittautuu 80-luvun Yön mieleen tuova Maanantai, joka jälleen kerran verifioi vanhan säännön siitä että vain suurimmassa ideapulassa laulunkirjoittajat etsivät innoitusta kalenterista.

Apulanta on saapunut tienristeykseen. Plastik osoittaa heidän laittaneen vilkun päälle; vain tulevaisuus näyttää, onko heillä uskallusta ja kykyä lähteä sen viittaamalle oikealle tielle.

Samuli Knuuti, Rumba 3/00

8/10

 

Plastik

Apulanta on jo lähes kiinni täydellisen rockyhtyeen asemasta. Uusi levy, Plastik on Apulannan viides studioalbumi, josta on vaikea löytää huonoja puolia. Levyllä on yhdeksän hyvää kappaletta ja yksi keskiverto. Levy on hienosti toteutettu, siitä kunnioitus Tonille, Sipelle ja Tuukalle. Levyn parhaasta kappaleesta taistelevat omasta mielestäni Tervetuloa, Käännä se pois, Odotus, Ei yhtään todistajaa ja Maailmanpyörä. Ehdokkaita siis löytyy. Rautalangasta saisi vääntää ja kovaa päättäessään levyn ykköskappaletta. Maanantai-kappaleen sanoitus kuulostaa ajoittain kummalliselta, mutta Toni korjaa asian Ei yhtään todistajaa-kappaleessa, jossa on aiheellinen sanoitus. Odotus-kappaleen sanoitus ei oikein sovi aiheeseen, mutta kappaleen soinnut kuulostaa hyvältä.

Juhavaltteri Salminen

 

Elämyksiä luvassa

Uuden ’Plastik’ -albuminsa 12.2. julkaiseva Heinolan varjoisten katujen kasvatti Apulanta saapuu SoneraPlazan Suoran vieraaksi keskiviikkona 9.2. kello 13.00-15.00.

Luvassa on esimerkiksi ENSIESITYS uunituoreesta ’Odotus’ -promovideosta. Ennennäkemätöntä kuvamateriaalia on tarjolla myös Apulannan Pakkahuoneen Torremolinos -kiertueen keikalta. Tuukka, Toni ja Sipe ovat myös käytettävissä koko kaksituntisen ajan. Miehet odottavat jo kiihkeästi SoneraPlazan Suoran vieraiden kiperiä kysymyksiä.

Musiikki- ja livevideoiden ohella Suoran kamera tarjoaa katkeamatonta kuvamateriaalia studion tapahtumista. Eikä unohdeta myöskään reaaliaikaisia kilpailuja joissa voi voittaa Apulannan uusia albumeja. Liity keskiviikkona 9.2. Apulannan seuraan ja koe unohtumattomia elämyksiä!

Keikkauutisia

Apulannan kevätrundilla mukana on lisäkitaristina Marzi Nyman. Ensimmäiset koepalat uudesta yhteistyöstä saatiin 1.2. TVTV:n avajaislähetyksessä. On se hurja kepittäjä tuo Marzi. Miehen kitarointiahan on ollut tarjolla mm. maamme johtavassa nuoriso-ohjelmassa Jyrkissä ja muuallakin. Tällä remmillä pitäisi kyllä ääntä saada siihen malliin, että melkein uskallamme luvata rahat takaisin, jos ei keikoilla tärykalvot huuda hoosiannaa.

Entinen kiertuekitaristi Sami Yli-Pihlaja on parhaillaan vääntämässä oman INIS-yhtyeensä esikoispitkäsoittoa Apulanta-tuottaja Nick Trianin kanssa. Kevään keikoilla nähdään INIS varmastikin lämppärinä useassa paikassa. Eli kyse EI OLE mistään riitaantumisesta tai muustakaan vastaavasta.

Kevään rundilla on myös luvassa uusia huikaisevia ohjelmanumeroita, kuten ällistyttävä ”Tupla-Hemi”-numero, joka taatusti saa tiukkahermoisemmankin paskomaan housuunsa!

Me kysymme teiltä: USKALTAUDUTKO PAIKALLE??!

Medianäkyvyyttä

12. päivä kuluvaa kuuta ilmestyvän Plastik-albumin ensimmäinen single ”Käännä se pois” on myynyt tuplaplatinaa.

Video ”Odotus” -biisistä valmistuu 6. päivä ja saa seurakseen radiopromosinglelle myös bändin haastattelun.

Tänään Apulanta viettää yli kuusi tuntia tv:ssä, uuden Imagen kannessa pöyhistelee Toni jne. Helpoin tapa etsiä konkurssikypsä lehti on siis tsiigata mistä ei Apulannasta juttua löydy seuraavan puolentoista kuukauden aikana.

Levy-yhtiön sivustolla on 40:n sekunnin MP3-näyte Plastikista ja sitä imuroidaan n. 5000:n päivävauhtia. Muut imurointipaikat huomioon ottaen, imutuksia on ennen levyn ilmestymistä reilusti yli 100.000. Itse ennakkomyynnit albumista ovat tykkiluokkaa ja koko ajan nousevat, ou jeah!