Ahihi, kirjakeskustelua!!
Serggi, miks diggailit uutta Liksomia? Meitsille ei varmaan vaan avaudu nää venakkojutut tai jotain, mutta mie en tykänny (juuri) yhtään d:
Ja sit on pakko kommentoida nuita fantsuosioita: oon ehdottoman vahvasti sitä mieltä, että Eddingsiä voi lukea, jos lukee itsenäisiä teoksia eikä näitä toinen toistaan toistavia taruja. Pheelistelin raivokkaasti Reginan laulua ja Althalusta, joista tosin jälkimmäinen on kuulemma samanlainen kuin jo mainitut tarut mistä-lie. Meitsin vahvuus onkin se, että en ole kyseisiä taruja yrittänytkään lukea, joten Althalus voi saada ihku-statuksen. Lisäksi näiden lukemisesta on satoja vuosia, joten taidan pitää illuusioni ja olla lukematta uusiksi.
Mitä tulee Ajan pyörään, en tajua miten jengi voi niitä lukea
Yritin lukee ekaa osaa enkä päässyt puoliväliä pidemmäs koska kyllästyin. Mut hieno keino saada rahaa, kun kirjottaa miljoonaosaisen sarjan, propsit siitä. Oon ymmärtänyt, että Hobbia kannattais lukea, mut jotenkin tais sujahtaa tuo fantsukausi siinä määrin ohi, etten oo oikein enää jaksanut keskittyä maksieeppisiin fantsueepoksiin - vaikka ilmeisesti Michael "Lisää-kyrpää" Moorcock on ihan asiallinen kaveri. Ite oon lukenut Moorcockilta vaan sen Maailmantuskan soturin, mut sitä kyllä diggailin raivokkaasti.
Sit vielä Salvatoresta, tai FR:stä ylipäätään, mie fanitan Drizztiä aina ja ikuisesti, vaikka sarjaa haukutaankin jatkuvasti roskafantasiaksi. Pari uusinta taitaa olla lukematta, joten vois ihan oikeasti taas pitkästä aikaa tutustua aiheeseen. Tykkäsin myös kovasti Elaine Cunninghamin Drowin tytär (?? en muista nimeä) -sarjasta. Kivaa vaihtelua Salvatoreen <:
Pakko sanoo loppuun vielä, että luin just Claire Castillonin uusimman (suomennetun) novellikokoelman Kuplissa. En tykännyt ihan niin paljon kuin aiemmista kokoelmista, mutta ihanaa huumoria ja sekopäistä meininkiä oli kyllä tässäkin. Oon vahvasti sitä mieltä, että Castillonin teokset on maailman ainoa hyvä syy opiskella ranskaa - olis aivan ihana lukea niitä alkuperäiskielellä. Sitä paitsi kirjailijaa ei vissiin edelleenkään oikein hiffata Suomessa, kun teoksia ei vaan suomenneta, vaikka muija on kirjottanut varmaan kymmenkunta teosta, joista joku taitaa olla ihan romaani! Meitsi tahtoo. Ja näitä suosittelen äärimmäisen raivokkaasti!