ANTTI LUUKKANEN, Soundi 3/2000
"Tervetuloa mun maailmaan", toivottaa Toni Wirtanen Plastikin
avausraidalla Tervetuloa. Iloinen maailma se ei ole, sillä bändi on
uponnut entistäkin syvemmälle siihen paatokseen, jota kuultiin jo
Aivan kuin kaikki muutkin -levyllä. Monimerkityksellisesti nimetty
Plastik on kyllä tarkasti harkitulta kuulostava levykokonaisuus ja
looginen jatke vuoden 1998 parhaimmalle kotimaiselle rock-levylle,
mutta läheskään yhtä hyvä se ei ole. Notkahdus on selvä.
Tyylikkään rosoisen Lavuaarista -liven ja liki täydellisen
Torremolinos 2000 -kimppakiertueflopin jälkeen on enemmän kuin mukavaa
päästä jo "oikean" Apis-matskun kimppuun ja piensinfoniasingle Käännä
se pois rohkeine bonusbiiseineen lupasi mannaa myös tulevaa
pitkäsoittoa ajatellen. En voi silti olla nieleskelemättä pettymystä
kuunnellessani Plastikin toinen toistaan mahtipontisempia
rock-balladeja. Torremolinos-kiertueella Apulanta ja Don Huonot
kertoivat oppineensa toisiltaan uusia työskentelytapoja, mutta ei kai
se voinut tätä tarkoittaa? Akustiset versiot levyn kappaleista ovat
kertoneet korutonta kieltään myös siitä, että ne toimivat vain ja
ainoastaan mahtipontisina rock-balladeina. Positiivisemmasta
uusiutumisesta kielii sen sijaan siellä täällä kuultavat
soundikokeilut, joista etenkin Noidanmetsästäjän elektroninen
looppailu kuulostaa hyväksyttävältä.
Apulannan mukana aina seuranneet särmä ja ärhäkkyys ovat saaneet tehdä
tilaa perinteisemmän ilmaisun tieltä ja menevien city-ihmisten
runopoika-angsti häämöttää jo kiusallisen lähellä näköpiirissä. Ja kun
pröystäilevät jousimatot ovat läsnä lähes taukoamatta, överit alkavat
olla käsillä. Oma lukunsa on tietysti se kuinka tosissaan Wirtanen on
tuskaansa tällä kertaa purkanut. Mieshän on itse sanonut, että on
elämäänsä epäonnekseen niin tyytyväinen, että nykyhetkestä ei ole enää
angstin polttoaineeksi. Emmehän tiedä millaisen itseironian vallassa
Wirtanen on sanoja paperille pudottanut. Tuskin yhtyeen suosio tyystin
kuitenkaan loppuisi, jos bändi levyttäisi vilpittömästi sellaisia
kappaleita mitä kulloinkin sattuisi tulemaan.
Toisaalta jos muistaa, että tällaisella tavarallahan Apulanta tuli
alunperin esille Attack Of The A.L. People -debyytillä, voi Plastikin
nähdä myös alkutuotannon jalostuneempana muotona. Matkan varrella vain
80-luvun Pori-rockista napattu teini-iän tuska ja kaiho on vaihtunut
varhaisen aikuisiän astetta dramaattisemmiksi sävyiksi, jonka voi
olettaa olevan kotoisin Brittein saarilla villisti levinneestä
innostuksesta sovittaa biisit mahdollisimman isosti. Täytyy myös
muistaa, että debyytin saama nuiva vastaanotto ja oma tyytymättömyys
siihen saivat bändin hylkäämään hempeilyn ja astumaan säröstä ja
turhautumisesta voimansa ammentavaan punkimpaan ilmaisuun. Käännä se
pois - ja Odotus -biisien - Plastikin ehkä konventionaalisimmat raidat
- valinta singleiksi enteilee ainakin nyt bändin luottavan linjaansa.
Onko Apulanta siis kiertänyt viidellä albumillaan jo kehän ympäri vai
onko vielä jotain suurempaa luvassa? Paljon massiivisemmaksi bändi
nimittäin ei enää voi tulla.
Ja eihän Plastik mikään köpö tekele missään tapauksessa ole:
peitsamolaisella riffillä matkustava Ei yhtään todistajaa ja etenkin
alusta loppuun asti huikean taitava, kertosäkeessä huimaan lentoon
lähteväTyhjää ikkunassa ovat hyvin lähellä täydellisiä rock-biisejä.
Käännä se pois toimii yhä ja räkäsäröllä ja puhtaalla vimmalla
porskuttava, In Uteron aikainen Nirvana-pastissi Terä on armoa
antamaton sahaus, Plastikin oma Tex-Mex Cowboy.
Ehkäpä nyt Apulantakin on aivan kuin kaikki muutkin.
|