Mikko Metsämäki, Rumba 21/98
8/10
Apulannasta on tullut "kulttuuria". Kun Helsingin Sanomat nostaa
viikonloppunumeronsa kulttuurisivujen ykkösaiheeksi rokkibändin ja
TV1:n kulttuurimakasiini Kaken pesula kutsuu Toni Wirtasen
keskustelemaan kulttuuriministerin kanssa hallinnonalan ongelmista,
minkä muun johtopäätöksen tästä voi vetää. Marginaalista mainstreamiin
matkannut Apulanta ilmentää laajemminkin sitä, kuinka valtajulkisuus
on viimeisen vuosikymmenen aikana antanut rockille hovikelpoisen
taiteenlajin statuksen.
Kaiken hössötyksen keskellä kannattaa muistaa, että Apulannan konsepti
on periaatteessa hyvin simppeli. Suoraviivaista rockia soittavat kolme
kundia ovat vain saaneet kuvionsa kuntoon paremmin kuin 99 prosenttia
muista alan yrittäjistä.
Uudella levyllään hajoamishuhujen hetteiköstä studioon suunnistanut
yhtye on omien sanojensa mukaan pyrkinyt uusiutumaan ja pääsemään irti
itsestäänselvästä hittitehtailusta. Todellisuudessa Apulannan
linjanmuutos ei ole mitenkään massiivinen. Kitarat surisevat vanhaan
malliin, vaikka ripaus rauhallisuutta ja hyppysellinen hypnoottisuutta
antavatkin yhtyeen musiikille uusia ulottuvuuksia.
Uudellakin albumilla soi nippu nasevia ralleja, joista moni voi vielä
nousta myyntitykiksi. Teit meistä kauniin ei ole levyn ainoa
hittibiisi. Jätettäköön biisinnimien arvuuttelu kuitenkin muille
levynkanteenhan kappaleita ei ole painettu. Hyvien biisien ohella
Apulannan salaisuus on edelleen orkesterin karismaattisessa
"voimassa", joka syntyy oudon eleettömästi, ilman alleviivattua
rähinöintiä.
|