|
Apulannan Matti ja Tehosekoittimen Sipe ovat tuttuja rumpaleita jo kymmenille tuhansille levynostajille. Hyvin menestyneet nuoret ja lahjakkaat rumpaliherrat on siis syytä esitellä myös Viidakkorummun lukijoille. Tapasin kyseiset herrat Lahdessa. Keskustelu paljasti että nuorilta herroilta löytyy soittotaidon lisäksi myös mielipiteitä. Keekoilijoita ei arvosteta, vanhoja Finnhits-rumpaleita sitäkin enemmän. Ja asennetta piisaa.
Heti alkuun klassinen kysymys, eli minkä ikäisenä aloitte soittaa
rumpuja?
Sipe: Mä aloitin rumpujensoiton 13-vuotiaana. Se oli
vuosi 91, sama vuosi, jolloin Apulanta perustettiin. En ollut ennen
bändiin liittymistä edes koskenutkaan rumpuihin, mutta kun ystäväni
tarvitsivat rumpalia, ostin omat kamat ja liityin bändiin. Siitä
lähtien olen itsenäisesti opiskelemalla oppinut rumpujensoiton salat.
ja mulle on kehittynyt aivan oma tyyli.
Matti: Mä olin 14-vuotias kun Tehosekoitin perustettiin.
Soitin siinä alunperin kitaraa, mutta kun bändin kokoonpano muuttui
vuoden kuluttua, meillä oli kaksi kitaristia ja tarvitsimme rumpalia.
Silloin ajattelin, että voisihan sitäkin osastoa kokeilla. Olin
15vuotias aloittaessani rumpujensoiton. Olen ottanut pari rumputuntia
Royal Trampsin ja Mjölkin rum paleilta, joita haluan kiittää kaikista
vuosien varrella saamastani neuvoista. Muuten olen itse opetellut
soittamaan.
Sekä Tehosekoitin että Apulanta ovat keikkailleet varsin ahkerasti
ympäri Suomea.Jääkö teille aikaa treenata rumpujensoittoa?
Sipe: Nykyään mulle ei jää pahemmin, aikaa
treenaamiseen. Apulannan kanssa on paljon keikkoja, joten keikalla
soittaminen on jo itsessään treenausta. Mulla on himassa rumpuhuone,
jossa soittelen aina kotona ollessani. Kuitenkin käytännössä
treeniaikaa on vain ennen uusien levyjen nauhoituksia.
Matti: Silloin kun oli aikaa, saattoi pitää kuudenkin
tunnin treenejä. Viimeiseen kahteen vuoteen emme kuitenkaan ole
ehtineet kunnolla treenaamaan muuta kuin ennen levyntekoa. Tai no,
mähän veivaan yleensä muutaman tunnin päivässä mun pädilla
rudimentteja, tuplaparadiddleja, pressrolleja ja flameja, Matti
vitsailee.
Sipe: Joo, mäkin innostuin flameista viime kesän
Mestareiden tiimoilta.
Matti: Mä en ole kyllä ikinä tajunnut, miten niitä
hyödynnetään tavallisessa soitossa.
Sipe: Mutta siinähän se nerokkuus onkin, kun heittää
soittaessaan pari flamia väliin, niin tavallinen ihminen ei edes kuule
sitä filliä. Ja sehän on fillin tarkoitus, ettei kukaan erota sitä,
vaan filli on ikäänkuin luonnollinen osa biisiä.
Matti: Totta, mitään turhaa ei kannata ikinä tehdä.
Soittaa mahdollisimman suoraan, ja jos biisi välttämättä vaatii
fillin, soittaa jonkun pienen, eikä ala sooloilla ja keekoilla.
Näkyykö yksinkertaisuuteen pyrkiminen omassa soitossa?
Matti: Joo. Kun olin Tehosekoittimen kanssa studiossa,
otimme yhdestä biisistä neljä ottoa. Ensimmäinen otto oli normaali,
mutta huomasin että siinä oli liikaa fillejä. Jokaisen oton jälkeen
vähensin fillejä, eikä biisissä lopulta ollut mitään muuta fillin
tapaista, kuin pellinisku ennen kertosäkeistöä. Ja se toimi, soitto
groovasi.
Sipe: Mun mielestä yksinkertaisuus on kaunista ja mun
mottona onkin aina ollut, että rumpalin pitää soittaa bändille eikä
itselleen.
Matti: Eikä ainakaan toisille rumpaleille.
Sipe: Vaikka kuinka tekisi mieli sooloilla ja vetää
jotain hienoa, niin ei silti vedä, vaan toimii tasan niinkuin biisi
vaatii.
Matti: Mun mielestä on turhaa lyödä haitsuun samaan
aikaan virvelin kanssa. Virveli on sen verran hieno soitin, että sen
yhden haitsun iskun voi ihan hyvin jättää pois. Kannattaa kuunnella
Charlia Wattsia (Rolling Stones), joka ei ole varmaan sataan vuoteen
vetänyt yhtään haitsun iskua virvelin kanssa päällekkäin, niin soitto
toimii.
Sipe: Mä opin Matilta tuon, ettei kannata lyödä virveliä
ja haitsua samaan aikaan.
Matti: Mä opin sen Charlie Wattsilta Olympiastadionilla
kesällä 95.
Mikä on päämääränne rumpalina, olla mahdollisimman hyväkö?
Matti: Kun kuuntelee yhden Buddy Riehin levyn, niin ei
siitä voi pahemmin selvittää, että olisi hvvä rumpali....
Sipe: Mulla ei ole älyttömiä päämääriä rumpalina,
päämääriä mulla on lähinnä bändin kanssa. Apulannalla musiikki oli
aika yksinkertaista, eikä kukaan soittajista ole mikään virtuoosi.
Musiikkimme on ikäänkuin äänivalli, joka tulee täysillä päin. Jos
musiikkiamme kuuntelee tarkasti, ei siitä löydä kauheasti mitään
uutta, vaan sama vanha tulee kovaa. Kuuluu asiaan, että soitossamme on
tiettyä amatöörimäisyyttä. Haluan kehittyä rumpalina, ja tällä
hetkellä päämääräni onkin että koen olevani hyvä rumpali. On
ahdistavaa, jos ei voi olla itseensä tyytyväinen.
Olisiko mahdollista, että ryhtyisitte rumpujensoiton opettajiksi?
Sipe: Tietysti.
Matti: Mua ei nappaa opettaminen. Juicella on yksi biisi
jossa sanotaan, että: Ne jotka osaa tekee mitä vaan. Ne jotka ei, ne ryhtyy
opettamaan. Mun mielestäni se on niin, että kun kokee, ettei pysty itse
kehittymään enää paremmaksi soittajaksi, niin sitten voi ryhtyä opettajaksi.
Paitsi sellaiset tyypit, jotka tyytyy vähään. Mä haluan live fast ja die
young.
Mikä biisi bändienne tuotannosta edustaa ominta tyyliänne?
Sipe: Mulla on oikeastaan kaksi eri tyyliä. Toinen on
Patrick Wilsonmainen (Weezér), paljon aksentoimisia. Sitä tyyliä
edustaa Huomenna -biisi Kolme -levyltä. Toinen tyylini on
grungemainen, puhdasta Dave Crohlmaista (Nirvana, Foo Fighters)
mättämistä, jota edustaa Paha asia- biisi Neljä -levyltä.
Matti: Come on Baby Yeah -biisi Köyhät syntiset -levyltä
on ehkä paras esimerkki mun tyylistä. Se on soitettu hiljaa ja siinä
on paljon pikkunäppärää sirottelua. Tehosekoittimen sovitukset ovat
usein aika kolossaalisia, yleensä studiossa on kaikki 24 raitaa
käytössä, koska bändille on muotoutunut oma tyyli, että musiikissa
pitää olla paljon kitaroita, taustalauluja, jousisoittimia ja
kaikenlaisia kilkuttimia. Köyhät syntiset -levvllä oli muun muassa
harppu ja gamelimba.
Ketkä ovat rumpali esikuvianne?
Matti: Ramonesin Mark Beli alias Mark Ramone. Sillä on
käsittämättömän cool tyyli.
Sipe: Myös mun suurin esikuva on aina ollut Mark Ramone.
Sillä on niinkuin kaksi vasaraa, joilla hän vetää niin tarkasti kuin
vain voi. Myös haitsutyöskentely on loistavaa. Kolme maailman kovinta
rumpalia ovat Mark Ramone, Ringo Starr ja Patrick Wilson.
Matti: Mä arvostan todella vanhoissa Suomi iskelmissä
soittaneita rumpaleita. He ovat olleet alansa huippujätkiä, joilla on
totisesti ollut rahkeita soittaa koko biisin ajan 8-biittiä ilman
fillin filliä, koska tuottaja on niin käskenyt. Ne rumpalit ovat
veivanneet yksinkertaisesti mutta akateemisesti. Ja mun mielestä
rumpujensoiton pitääkin olla sellaista, yksinkertaista.
Mitä terveisiä haluatte lähettää Suomen rumpaleille?
Matti: Unohtakaa kaikki turha keekoilu.
Sipe: Nimenomaan! Rumpaleiden pitäisi muistaa soittaa
sydämellä, ja niinkuin se päässä oleva rytmi sanoo. Ei pidä yrittää
vetää mitään ihmeellisiä juttuja, mitä ei osaa, vaan vetää sillä
tavalla miltä itsestä tuntuu. Sydämellä.