|
|||||||||||||||||||||
Kiilaa painettiin myös 500kpl valkoiselle vinyylille.
Kiila Tonin sanoinSyöpä
Tähän ralliin syntyi ensiksi kertosäkeen loppurivi. Sisällä syntyy syöpä.
Se luki monitorini reunalla pienellä lappusella pitkän aikaa. Minusta se on
aika kova lause. Sisällä syntyy syöpä. Tuo lause jäi pyörimään mieleen ja
olihan siitä pakko sitten biisi vääntää. Syksyn toisen session satoa
lokakuulta.
Sävellyksellisestihän tämä on aika suoraa rockia ilman Apulanta-kliseitä.
Kokonaisuudessaan Syöpä syntyi varsin nopeasti ja kivuttomasti, niinkuin
hyvillä biiseillä monesti on tapana. Jos biisiä joutuu "pusertamaan" siitä
ei yleensä tule kovin hyvää. Ensin Syöpään putkahti kertsi, sitten alun
uikutus ja viimeiseksi säkeistö. C-osa muotoutui itsestään kämpällä Sipen
kanssa rallia hinkatessa. C-osa oli alunperin hiukan erilainen, mutta
soitettuani sen väärin studiossa tuottajamme Jyrki Tuovinen pakotti
jättämään sen siihen muotoonsa.
Minulle Syövän sanoissa kiteytyy Kiilan syvin olemus, ja siksi olikin
tärkeää laittaa se avausraidaksi. Tämän rallin lyriikka on varsin suoraa
ilmoitusta. Ei siinä ole kummemmin koristeltu asioita. En halua enempää
lähteä ruotimaan tilannetta, joka Syövän synnytti, mutta uskon, että kyllä
Te sen sitten huomaatte kun kohdalle osuu. Ellei ole jo osunut.
Syövässä soi Musamaailmasta lainattu Orangen 50 W nuppi, Telecaster ja
Schecterin Blackjack 7. Taitaa siellä olla raita MesaBoogietakin.
Pala siitä
Tämä on toukokuun sessioiden satoa. Silloin oli kauhea paine kirjottaa ns.
hittibiisiä kesä-EP:tä varten ja tuohon koitokseen tuli laadittua kaksi
ehdokasta, tämä ja Vasten mun kasvojani. Vasten meni EP:lle, ja se taisi
olla oikea valinta siihen käyttöön. Minusta tämä on silti parempi biisi,
huomattavasti. Oikeastaan tämä on minulle tavallaan rakkain koko Kiilalta.
Vaikka tämä eroaa Vastenista radikaalistikin, on tämä silti sen isosisko -
kauniimpi, vaatimattomampi, herkempi, viisaampi ja vanhempi. En tarkoita
vanhemmalla fyysistä ikää, vaan aikajännettä, jota kappale käsittelee.
Minusta tässä on paras bridge mitä Apulannan missään biisissä ikinä.
Muutenkin pidän aika paljon melodian suurista nousuista ja laskuista, joita
tässäkin on. Eihän tuo "progeosa" oikein kulje koko aikaa, mutta on
siinäkin hetkensä. Sen jälkeinen lead-riffi on minusta aika kaunis,
vaikkakaan se ei ole sama mitä alunperin kipaleeseen kaavailin. Tämän
veisun pohjathan äänitettiin tosiaan jo toukokuussa, mutta kipale
viimeisteltiin vasta syyskuun sessiossa. Juuri tuo lead-riffi jäi elokuulle
ja sehän jurkeles unohtui kesän mittaan. Jotenkin noin se meni, mutta
minusta se ihan originaali oli vieläkin parempi.
Sanat ovat tämänkin kappaleen avain. Minusta niissä on jotain syvää surua,
sellaista väistämättömän hyväksyntää tietäen, ettei mennyt kauneus enää
palaa. Jokaisella on tietysti oma tulkintansa, ja vasta niiden tulkintojen
myötä kappale saa lopullisen muotonsa. Tuo sana-assosiaatio "tanssia
miinakentällä" kumpuaa eräältä aikaisemmalta b-puoleltamme nimeltään Tulva.
Siksi laitoin siihen sanan "taas" mukaan muistuttamaan alkuperäiskäytöstä.
Tässä soi Randallin RM-4 moduleinaan Recto ja Blackface. Kitaroina
Schecterin Blackjack-7 ja Danelectron joku halpisluuttu.
Pahempi toistaan
Tämä ralli syntyi heti syyskuun sessioihin, eli ensimmäisiin, jotka meillä
oli varsinaisesti Kiilaa varten.
Joskus on kertakaikkiaan pakko soittaa riffejä. Minä tykkään niistä.
Riffistä tämäkin lähti. Löysin sitten puhelimeni muistista kertsin, jonka
olin joskus lallattanut sinne autossa ja ajattelin niiden sopivan yhteen.
Tämä tuntui jo ensimmäistä kertaa treeneissä soitettaessa helkkarin
hyvältä. Muistan kun soitettuamme tämän vain katsoimme Sipen kanssa
toisiimme ja semmoinen hymy levisi molemmille. Tuli sellainen järjetön
hyvänolontunne, jonka saa vain siitä kun tietää juuri tehneensä perkeleen
kovan rallin. Sitä tunnetta on aika vaikea kuvailla, mutta jokainen
bändissä soittanut kyllä tietää mitä tarkoitan.
Soitettuamme tuota riffiä muutaman tahdin verran tajusimme heti, että
kyllähän tässä on oltava tomikomppi hyvässä Metallica-hengessä. Larsin
laarista kaavittiin happea ja laitettiin kertsiin Tamperetta sekaan.
Lisäsimme melodiaan paljon laimentamatonta Heinolaa ja siinä se sitten oli.
On tuo diskobiitti aika härski, mutta kyllä siitä vaan joka kerta tulee
niin mahtava fiilis, ettei voi kuin hymyillä vaan.
Sanoituksellisesti tässä ruoditaan ihmissuhdetta, joka on ajautunut tilaan,
jossa molempien defenssit ovat niin tapissa, ettei kummallekaan jää tilaa
tai energiaa huomioida toisen näkökulmaa. Tiedätte varmaan semmoisen
tilanteen, jossa toisen pitäisi antaa periksi, mutta jotenkin asiat ovat jo
tulehtuneet liikaa, eikä enää pysty. Onko mikään suurempaa tuhlausta, kuin
tuhota jotain kerran kaunista vain oman ylpeytensä takia?
Tässä soi Randallin RM-4:n Recto ja Blackface. Ruoskana oli
eksklusiivisesti Schecterin Blackjack-7.
Valon juuri
Minulla on joku kummallinen fetissi noihin riffeihin, jotka soitetaan about
12 nauhan kohdalta ja juurisävel on vapaa kieli. Apulannan tuotannossa on
kokonainen aikakausi, joka perustui niille. Tähän jatkumoon halusin
kirjoittaa veisun myös Kiilalle. Tavallaan teimme retroa itsestämme heti
kärkeen, eli syyskuun sessioihin.
Sävellyksenä tämä on aika perinteistä Apulantaa, joskin tässä on aika
saakelin hyvä ja uudentyyppinen bridge.
Harmitti suuresti, kun tämä biisi piti vetää H-mollista. Jotenkin kuulin
tässä vanhan kunnon E-mollin, mutta ei tätä olisi pystynyt vetämään siitä
millään. No, eipä sitä varmaan "käytössä" huomaa. Hieno soolo tässä on!
Telecaster, Whammy, Rat ja pöytä. Muuta ei tarvita. Periaatteessahan tähän
olisi voinut vetää semmoisen perinteisen kolmen kitaran vallin, mutta
minusta se ei ole kovin aggressiivinen, vaikka iso onkin. Minusta tuo
kertosäe rokkaa aika hyvin juuri tuollaisena.
Kirjoitin nämä sanat Hietaniemen hautausmaalla, jossa olen viime vuosina
paljon kirjoitellut. Siellä on jotenkin kaunis ja rauhallinen tunnelma.
Pala hiljaisuutta ja tyyneyttä Helsingin yleisen paskuuden keskellä.
Jokainen, jolla on ollut paniikkihäiriö tietää mistä tässä puhutaan. Tosin
tulkitakin saa, ja pitääkin.
Tässä soi MesaBoogien Studio-preamppi (vai mikähän jurkele sen tyyppi on),
Telecaster ja Schecterin Blackjack-7.
Armo
Viimeisenä biisinä koko levylle syntyi Armo, joka nimensä puolesta edustaa
Apulannan piplia-henkistä mahtipontista linjaa, jolla kuitenkaan ei ole
mitään tekemistä rippikoulun tai ehtoollisen kanssa. Olin alkuun kelaillut
hiukan toisentyyppistä biisiä, mutta sitten tuli vain vahva fiilis, että ei
saakeli, nyt on tehtävä semmoinen eeppinen ralli, jossa on maailman
dramaattisin kertsi ja kunnon viulut. Onhan se aina hiukan kornia tehdä
näitä tämmöisiä virsiä, mutta kun niitä sitten kuuntelee, niin kyllä
toimii! Tuntuu vain, että monesti kyynisyytemme tekee koskettavuudesta
kiellettyä.
Minä tiesin, että haluan kirjoittaa suuren kappaleen. En tarkoita
samanlaista suuruutta, kuin oikeasti lahjakkaiden säveltäjien luoma
suuruus, vaan semmoista tietynlaista vahvasti tunnelatautunutta melodiaa,
joka (toivottavasti) koskettaa meitä. Tämä on minun tulkintani suuruudesta.
On mauton modulaatio ja kaikkea. Oli suuri kunnia, kun saimme Anssi
Tikanmäen kirjoittamaan jousisovitukset tähän kappaleeseen. Kun sitten
pääsimme alkuun noissa jousimeiningeissä huomasimme yhtäkkiä, että
jurkeles, miten tuohon ja tuohonkin sopisi. Syntyi samanlainen kierre kuin
sipsejä syödessä. Ei pysty lopettamaan.
Tämän kappaleen sydän ovat sanat. Minusta tässä kahden säkeistön, kahden
bridgen ja kertosäkeen muodostamassa kokonaisuudessa on parasta jälkeä,
mitä minä olen kirjoittanut. Erityisesti toinen säkeistö on suoraan minun
sydämeni avattuna ja verissään, kuitenkin vielä elossa. Tiedättehän sen
tunteen, kun jotain kovin rakasta ja kallista katsoo syvään ja näkee vain
muiston kauneudesta. Näkee kaiken, joka on ollut, mutta joka on hiljaa
kuihtunut ja makaa tuskissaan edessä. Yrittääkö elvyttää? Yrittääkö
korjata? Milloin tietää, että on tullut aika tunnustaa totuus, vaikka se
olisikin tuskallinen? Kirjoitin sanat joulukuun ensimmäisellä viikolla
autossa. Ulkona oli kauhea räntäsade ja vallan helkkarin pimeä.
Armon lauloin Johtoääni-studiolla joulukuussa. Soitin sille Les Paulia
Randallin ja MesaBoogien läpi. Tämmöistä kappaletta ei voi eikä saa soittaa
seitsemänkielisellä.
Usko
Jottei kappaleiden nimistö pääsisi keventymään, oli pakko laittaa tälle
nimeksi Usko. Tämä ralli syntyi muistaakseni lokakuun sessioihin. Tämä
tuntui tosi hyvältä kämpällä, mutta pitkään studioversio oli jotenkin
hengetön. Minusta on hienoa, että Sipe soittaa kerrankin rumpuja Amerikan
malliin, eli paljon basaria. Alunperin tässäkin oli tampere-komppi, mutta
sitten kelattiin, että eiköhän se ole jo tehty/kuultu Kiilan osalta ja niin
kertsiin vedettiin tuommoinen monisäikeisempi mättö.
Tässä on minusta aika hyvä riffi, jälleen kerran 12-nauha ja vapaa kieli
pohjana. En minä tiedä miksi semmoisia on niin kiva vetää, mutta onko sillä
sitten niin väliäkään. Jönde tulitti hienon bassokuvion tuohon säkeistöön,
jonka päälle oli helppo rakentaa. Eihän tässä oikeastaan ole kuin yksi
kitara sen lisäksi. Se on minusta hienoa. Vähän, mutta oleellista. Olin
laulamassa tätä Johtoäänellä joulukuussa, kun Tuovisen Jyrki oli hoitanut
jostain Guitar Rigin demoversion. Siinä oli kerrankin mahtava kitarasofta!
Tuo säksätys löytyi sieltä. Oli aivan pakko laittaa semmoinen levylle, kun
kerran niin hienosti päkättää. Lainasin jonkun kitaraa ja löin sitä tahdin
ykkösellä. Soundi hoiti loput.
Lyriikaltaan tämä poikkeaa Kiilan muista veisuista aika paljon. Tämä ei ole
niinkään semmoista itseanalyysia, kuin ympäröivän maailman ja sen ilmiöiden
tarkastelua. Monesti minusta tuntuu, että me olemme matkalla johonkin
varsin tylyyn paikkaan, jossa ei juuri virsu nouse tanssiin. Kaikki merkit
ovat esillä, mutta kukaan ei tee mitään. No, enpä ole itsekään muita
parempi. Totesinpahan vain asian. Tässä on yksi avainrivi, tässä biisissä.
Oikeastaan se on varsin hyvä, sanoisinko helmiäinen.
Tässä soi MesaBoogie, Musamaailmasta lainattu Bogner sekä luonnollisesti
Rat. Kitarana on eksklusiivisesti Schecterin Blackjack-7.
Kuollakseen elossa
Tässä on taas semmoinen ralli mikä toimii niin hiton paljon paremmin
elävänä. Tässä on varmasti kummallisin säkeistö, mitä missään Apiksen
biisissä. Minulla oli pyörinyt tuo "lisäosake" mielessä jo kauan. Itse
asiassa se löytyi puhelimen muistista. Minusta se oli niin hyvä, että
ajattelin kirjoittaa sen ympärille biisin.
Minusta on hienoa, ettei Sipellä ole tänäkään päivänä hajua siitä, mitä
tuossa säkeistössä soitetaan. Siinä menee riffejä ristiin, välillä
päällekkäin, välillä ohi. Ja siinä päällä sitten laulu kahdesta oktaavista,
ihan itse rakkaudella vedetty, ei tietokoneella runkittu. Kertsissä on
minusta aika hyvää Heinola-punkkia. Jotenkin tuo osuu ainakin minuun. Tiedä
teistä sitten. Hienona ominaisuutena on pakko mainita C-osa, johon Jönde
soitti bassolla väärän riffin. Tuovinen sitten vaati, että se on jätettävä.
No, mikäs minä olen hänelle vastaan sanomaan?
Tämän kipaleen sanoitus on niin henkilökohtaista avautumista, ettei taas
tottakaan. Minulla oli hiukan huonot ajat tätä kirjoitettaessa. Toisaalta
oli kauhea into tehdä levyä, josta olimme kollektiivisesti todella
innoissamme, mutta toisaalta moni asia sisällä oli menossa päin helvettiä.
Törmäyskurssilla. Tätä sanoittaessani minua rupesi vituttamaan, että
aikanaan kirjoitin Irinan biisiin rivin "mun elämä luisuu pois enkä mä saa
sitä virtaa katkeemaan". Tähän se olisi pitänyt laittaa.
Tässä soi Randallin RM4, Rat ja Schecterin Blackjack-7. Itseasiassa tuo
kitaramuuri, joka on minusta aika saakelin murskaavan iso, on vedetty
yhdellä kielellä. Olen jotenkin lämmennyt siihen tekniikkaan viime aikoina.
Alkuriffissä kuulee hyvin, miten epävireeseen ala-H menee, kun sitä roimii
kunnolla.
Routa
Routa kirjoitettiin heti ensimmäiseen sessioon syyskuulle. Tämä kertosäe on
niinikään puhelimen muistin kätköistä. Minusta se on aika hieno. Alunperin
olin joikunut sen demokäyttöä varten sanoilla "Won't you please understand,
that I'm going it all around". Ei mitn järkeä, mutta tuollaisella Remu-
englannilla on hyvä demottaa biisejä. Saa ainakin sanat taimattua hyvin
melodian kanssa. Onhan tämä tavallaan aika lussu biisi, mutta olen niin
varma näistä sanoista, että uskon niiden tuovan riittävästi voimaa biisiin.
Tässä olisi voinut kulkea perinteistä särövallin tietä, mutta olisiko se
ollut pikkasen itsetarkoituksellista?
Routa lähti kertosäkeestä, jonka jälkeen syntyi alkuriffi. Taattua 12-
nauhan nurkilla hiippailua. Välillä on hauskaa kiertää ja kieltää
perussointukulkuja soittamalla ne kummallisesta kohtaa kummallisilla
otteilla. Sitä hetken ajan luulee keksineensä jotain uutta. Kun asiaa
sitten taas katsoo tarkemmin huomaa, että samaa juubaahan se taas olikin.
Mutta minkäs sitä itselleen mahtaa! Jos tykkää perunamuusista, niin sitten
tehdään perunamuusia. Eikä siinä itku auta. Mutta Tikanmäen upeat
jousisovitukset auttavat. Ja niin auttaa myös hiukan erilaisempi bridge. Ja
niin auttaa myös rakenne, jossa biisi ei kasva kasvamistaan, vaan pienenee
ja herkistyy loppua kohden.
Tämän biisin sanoituksista ensimmäisenä syntyi C-osan rivit. Minusta se on
aivan saakelin hieno osa, kertakaikkiaan. Siinä kiteytyy niin jumalattoman
paljon minun maailmankuvaani, että toisaalta hiukan ahdistaa laittaa se
levylle periaatteessa kaikkien suomen kieltä osaavien kuultavaksi. Vaan
eipä tänne ole tultu säästelemään. Itsensä on joskus uskallettava laittaa
peliin silläkin uhalla, että napsahtaa. Ei tästä hiplaamalla tule
hittojakaan. Kunhan itselleni todistelen.
En ole varma, mikä styrkkari tässä soi, mutta yhden kielen tekniikalla taas
lähdettiin muuria luomaan. Blackjackilla sitten soitot ja homma kotiin.
Laululintu
Tässä oli johtoajatuksena Aliens Paluun värit yhdistettynä diskokomppiin.
Menee semmoisesta sävellajista, että pystyn sen tuskalla joikasemaan, mutta
kyykkäämisriski on huomattava. Silloin asiat ovat mielenkiintoisia, kun
joku tekee niitä omilla henkilökohtaisilla äärirajoillaan.
Minusta sävellyksellisesti parasta tässä biisissä on bridge härskeine
komppeineen. Minulle tulee siitä aina semmoinen pieni virne suupieleen. Arh
arh arh. Tässä oli alunperin myös C-osa, joka kuulosti ihan Miljoonasateen
Marraskuulta. Leikkasimme sen hittoon, kun ei sillä mitään olisi tehnyt
kuitenkaan.
Sanat ovat jälleen kerran kappaleen fokuspiste. Turvaan turtaan mieleen.
Siinä minusta kiteytyy aika paljon. Monet (minä mukaan lukien) käyttävät
paljon aikaa ja vaivaa joko tietoisesti tai tiedostamattaan turruttaakseen
mielensä todellisuudelta. Keinoja on monta. Me olemme aika sekaisin täällä
hyvinvoivassa pohjolassa. Mitenkähän näin on päässyt käymään? Meillähän
piti olla kaikki eväät ja edellytykset onneen. Ei meiltä varsinaisesti
puutu mitään. Mikä helvetti siinä sitten on, että onnellisuus on hiekkaa
sormien välissä?
MesaBoogiella tuli vedettyä säröt. Välissä sopivasti muljaattoria, jotta
totuus ei kuuluisi. Mustalla Jaskalla taas. Se se vain on mainio luuttu.
Kaukaa Lähelle
Tämä ei ole biisi. Tämä on henkilökohtaisen aikakauden päätös revittynä
auki ja levitettynä pöydälle. Minä en voi puhua tästä.
Kiitos Anssille ja Empulle. Te teitte tästä hienon.
|
Matti Koskimies, 2005-12-03T17:10
Takaisin pääsivulle
Takaisin pääsivulle